Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
#62888
En god vän till mig råka ut för något liknande, han blev rekomenderad att använda Valvoline maxlife, eller longlife motorolja. Sedan dess har hans bil gått problemfritt. Hur han gjorde för att få kompen igen minns jag inte.

Lycka till
Användarvisningsbild
av CarMan
#63417
Har du fått igång bilen?
av AndersS
#63489
Just i detta nu håller motorn på att plockas ihop igen på Volvo i Granada. Vi har fått kämpa hårt för att övertyga mekanikern om att felet inte berodde på att alla kolvringar gått sönder samtidigt efter 24000 mil. De är fortfarande övertygade om att motorn måste bytas. Stärkta av alla samstämmiga åsikter i denna tråd har vi dock bett dem att sätta ihop den igen. Jag vill se deras miner när vi åker därifrån imorgon.

Måtte vi bara ha rätt... Annars är vi 10000 fattigare och fortfarande utan bil ;)

Tack för alla inlägg med tips! Vi återkommer när vi får se slutet på denna historia!

PS: Kompressionsprov kan inte göras utan kamaxlar. Detta då ventilerna måste öppnas för att kunna bygga tryck. Vid kontakt med Volvo i Sverige fick vi först uppgiften att det skulle fungera, men de ändrade sig sedan. Om man tänker efter så är det ju logiskt att det inte går. Det är dock inte någon risk för ventiler och sådant.
av Frigge
#63569
Nu har nog något hamnat om bakfoten här.
Kompressionen kan man kolla UTAN kamaxlar. Det är ju kolven och kompressionkolvringen som skapar trycket i cylindern o INTE ventilerna :roll: Ventilerna kan inte skapa tryck i cylindern dom ska ju bara hålla tätt för att trycket inte ska smita ut den vägen = Stängda och täta.
av cme
#63572
Insugsventilerna måste ju öppna så att man får in någon gas/luft att komprimera! Annars blir det inget!

cme
Användarvisningsbild
av eccy243
#63580
cme skrev:Insugsventilerna måste ju öppna så att man får in någon gas/luft att komprimera! Annars blir det inget!

cme
Exakt!
Om man gör ett kompressionsprov utan kamaxlar kommer det inte att bli tillförlitligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
#63710
nu har vi inte pratat nått om vilka värden som fanns på första komp provet, men om det nu var 0 så kan man enket köra på starten utan kamaxlar & tändstift, sen stoppar man tummen i tändstiftshålet då könner man om man har 0 i komp eller komp, men inte hur mycke man har
av AndersS
#63780
Idag hämtade vi ut vår v70 från Volvo i Granada. Den fungerade givetvis perfekt utan att motorn behövde bytas för 70000 kronor.

Eftersom de inte "kände till" problemet med att lyftarna kan låsa sig så demonterade de ventilkåpan, kamaxlar osv. Trots detta kunde de inte dra någon annan slutsats än att motorn var slut och behövde bytas. Detta på grund av att "motorn körts med för lite olja", "oljefiltret inte var orginal", "oljan var gammal", "det var inte syntetolja" med mera - allt givetvis helt upp åt väggarna fel (så när som på att oljefiltret var från Mekonomen då Volvo var stängt när jag behövde det). Oljenivån var perfekt, oljan var bytt för 300 mil sedan och givetvis var det helsyntet.

Det mest häpnadsväckande var att de menade att dessa förklaringar kunde leda till att kompressionen plötsligt försvinner från ALLA cylindrar samtidigt. Detta då "kolvringarna gett med sig och ventilerna troligen var utslitna". Häpnadsväckande inkompetens!? Man undrar om dessa mekaniker har någon uppfattning om hur en motor är uppbyggd eller om de endast gått kurs i lampbyten. Att söka andra orsaker till avsaknaden av kompression uppfattades inte som mödan värt av dessa yrkesmän. Tilläggas kan att mekaniken av sina kollegor omtalades som "en av Europas bästa". Honom kunde vi lita på. Han hade rätt. Motorn var slut.

Tack vare era snabba svar vågade vi oss på att låta verkstaden sätta ihop motorn igen till en offerterad kostand om 10000 kronor (inklusive lite delar som ny kamrem och spännare vilket det var dags att byta iallafall). Hade verkstaden haft rätt i att motorn var slut, vilket de vidhöll in i det sista, hade vi blivit djupt besvikna när vi idag vred om nyckeln. Det hade de givetvis inte! Innan vi begärde att de skulle sätta ihop motorn igen så begärde vi att få kvitto på felsökningen med felbeskrivning och åtgärdsförslag nedtecknat. Vi har således ett kvitto på ca 1000 kronor där det står att motorn är slut och måste bytas ;)

När det var dags att betala tyckte vi att det var på sin plats att vi skulle få en ordentlig rabatt då:
- De haft så totalt fel i sin förklaring av orsaken till problemet och därmed lagt ned alla sina arbetstimmar i onödan
- Försatt oss i en trist situation genom sin okunskap och förstört fem semesterdagar då vi tvingats köra långa sträckor till verkstaden
- Vi fått instruera dem hur de skulle laga vår bil

Efter drygt två timmars diskussioner så fick vi tillslut 50 procent på arbetskostnaden (2500 kr istället för 5000) samt 15 procent på delar (4250 istället för 5000 kr). Sammanlagt innebar det att "lyftarhänget" kostade oss ca 8000 kronor. Oacceptabelt anser vi...

Vad anser ni...

Borde inte en märkesverkstad känna till detta problem?

Har någon en verkstadshandbok - under vilken flik beskrivs detta problem?

Hur skulle ni ha gått vidare i denna situation?

Nu blir det iallafall en månads ytterligare semester och sedan bär det hem till Sverige igen i v70n. Säkerligen blir det ytterligare långsemestrar i denna pärla!

Än en gång, tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av CarMan
#63795
det finns ingen verkstadshandbok som beskriver problemet. men en van mekaniker känner till det!
en kunnig mekaniker kan lista ut det.
----------------------------
har du fått betala 8000:- inklusive rabater för en felsökning & ett kamremsbyte?
hemme i sverige hade felsökning kostat dig 500:- & kamramsbyte 3000:- om jag får gissa.
av Priffe
#64186
Kunde vart värre.... :D :D

Mostern råkade ut för att avgassystemet på Toyotan gick av i Frankrike på semestern. Lätt fixat på verkstan, allt frid&fröjd.....men nästa besök på bilprrovning klagade dom på att hon inte hade någon katalysator??? :shock: Stulen..


Ett ex var på semester också i Frankrike med sin nye karl, körde Saab (urk) 900....någon krossade framrutan i Marseille. Det skulle ta två veckor att få fram en ny, så de fick lov att köpa goggles och köra hem utan framruta.
Inget skoj på Autobahn :P

Nä, det är lömskt att åka söderöver på semestern, jag har då allltid med en upppsättning verktyg + Haynes. När jag körde Cittra fick man dessutom ha med sitt eget reservdelsförråd. :P

Jag tycker du kom rätt bra undan ändå. Tur att du hade internet.
Senast redigerad av 1 Priffe, redigerad totalt 0 gånger.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]