Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Då håller vi tummarna på att den är Ok nu..

Om felet på din bil kvarstår skall du i första hand vända dig till Företaget där du köpt bilen och be att få prata med deras KRA (kundrelationsansvarig) Alternativt Volvos KRA
Att vända sig till media eller advokat skall du ta som sista utväg ,Men i ett samtal med KRA så kan du nämna vart dina tankar går med media/advokat
Detta problem har endast 2 st lösningar för dig

1. Reparera bilen, Vilket verkar vara svårt Men ett företags KRA brukar ha kontakter med Tillverkaren på en högre nivå som verkstaden vanligtvis inte har och där kan beslut tagas om ev bil kan repareras/felsökas av" fabriken"

2. Du har haft tålamod som kund och låtit verkstaden ha din bil för åtg och om mad utgår från det du skrivit här så har dom försökt en hel del så det kanske är dags för ett återköp ?

Man kommer oftast längre och med bättre resultat,och man kan få något bättre deal än man hade tänkt sig om man tar denna vägen med KRA ...

Att blanda in media så blir hela situationen "obekväm" för inblandade och kan resultera i att man får det man har "rätt " till och inget mer... (inget grädde på moset så att säga)

//Gooose
av Supermontören
Fick bilen idag efter att den varit på Torslanda, d som tog 5 veckor att komma fram till var att drivaxlarna var skeva.
Nu ska ryckningarna vara bort säger Volvo, men har dock ännu inte hunnit ta ut bilen på motorvägen för att bekräfta detta men d visar sig på måndag då bilen ska få sina 19 dagliga mil.
Men d lät på dom att d va fixat nu.

Återkommer på måndag för att bekräfta va resultatet blev.
Trevlig helg önskar jag er alla!

Känns ändå bra att ha bilen i sin ägo igen!
av linois
Supermontören skrev:Fick bilen idag efter att den varit på Torslanda, d som tog 5 veckor att komma fram till var att drivaxlarna var skeva.
Nu ska ryckningarna vara bort säger Volvo, men har dock ännu inte hunnit ta ut bilen på motorvägen för att bekräfta detta men d visar sig på måndag då bilen ska få sina 19 dagliga mil.
Men d lät på dom att d va fixat nu.

Återkommer på måndag för att bekräfta va resultatet blev.
Trevlig helg önskar jag er alla!

Känns ändå bra att ha bilen i sin ägo igen!

Hej

Hur har det gått? Rycker det fortfarande?

Mvh Mattias
av linois
Nu har jag fått ordning på min bil!

Fyrhjulsenheten byttes och nu går den helt utan några ryckningar.

Mvh Mattias
av Supermontören
Ryckningarna kvarstår, Har nog bytt allt utom detta som du fått bytt, dax att slå Volvo en signal.
Tog d lång tid att byta?
Stort tack för informationen Mattias!
av Psyko
Supermontören skrev:Ryckningarna kvarstår, Har nog bytt allt utom detta som du fått bytt, dax att slå Volvo en signal.
Tog d lång tid att byta?
Stort tack för informationen Mattias!

Be verkstan byta filtret i Haldex och uppdatera DEM
Har varit med om att filtret i Haldex varit igensatt och gett detta problem
av linois
Supermontören skrev:Är d styrenheten för fyrhjulsdriften som du menar Mattias ?
Hej

Japp det stämmer. För att testa om du har samma fel prova att plocka bort säkringen för fyrhjulsenheten. Den sitter under instrumentbrädan på passagerarsidan snett upp till vänster. Jag tror du kan kolla i instruktionsboken om du är osäker.
Plocka bort säkringen och starta bilen. Nu tänds en massa varningssignaler men det är inget att bry sig om.
Kör en sväng och se om problemet kvarstår. Går den som den ska så är det garanterat samma fel på din bil.

Lycka till!

Mvh Mattias
av linois
Supermontören skrev:Tack Mattias ska prova detta imon,
var d så dom gjorde på din bil för att komma fram till en lösning?
Hej

Min mek ringde och instruerade hur jag skulle göra. Jag plockade bort säkringen och ryckningarna försvann.
Sedan åkte jag till verkstaden och fick först en ny programvara men problemet fanns kvar så en ny styrenhet beställdes och byttes på garantin.
En dyr rackare, skulle kostat 10000:-.

Med vänlig hälsning, Mattias
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]