NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en v50 my05 med High Performance där radion börjat strula efter service och uppdatering mjukvara.

Problemet är att om jag lyssnat på exempelvis programval 3 (SR P3 i mitt fall), och stänger av radion eller bilen så går radion över till första programvalet (i mitt fall SR P1). Det sker inte varje gång utan mer var annan, var tredje, var fjärde, var femte gång.

Bilia Hallstahammar hade inte hört om detta fel tidigare och eftersom ingen här verkar ha samma problem känns det ju rätt isolerat men jag vill i alla fall kolla av om jag är ensam om problemet eller inte. Jag tänker prova att lyfta minuspolen typ 20 minuter för att se om det kan hjälpa. Andra förslag mottages gärna! Jag lämnar inte in bilen en hel dag för detta, då får det hellre vara till nästa service
av v70nisse
Mjukvara till stereon är samma som till hela ICM:en (Information Control Module) och ingår inte i någon 2.0 service.
En firmwareuppgradering av ICM:n kostar 1100:- på Bilia.
Det löste mitt stereoproblem där det inte kom något ljud ur stereon alls och man blev tvungen att ta ur nyckeln och starta om bilen. Mycket tröttsamt.
Det felet hade bilmecken på Bilia heller aldrig hört talas om trots att jag haft samma fel på två olika V50 av olika årsmodeller och stereoutföranden. Det finns mängder med bilar som haft detta problem av dom tidiga årsmodellerna. (2004-2006)
Jag har High Performance nu men i min förra V50 var det bara Performance.
Bilia ville först felsöka, men då skulle jag få betala först felsökning + uppdatering av firmware för ICM.
Jag sa nej och ville göra i omvänd ordning, först firmware och sedan ev. felsökning om det behövdes.

Mitt problem inte yttrat sig igen.

Hoppas det löser sig med stereon.
v70nisse skrev:Mjukvara till stereon är samma som till hela ICM:en (Information Control Module) och ingår inte i någon 2.0 service.
En firmwareuppgradering av ICM:n kostar 1100:- på Bilia.
Det löste mitt stereoproblem där det inte kom något ljud ur stereon alls och man blev tvungen att ta ur nyckeln och starta om bilen. Mycket tröttsamt.
Det felet hade bilmecken på Bilia heller aldrig hört talas om trots att jag haft samma fel på två olika V50 av olika årsmodeller och stereoutföranden. Det finns mängder med bilar som haft detta problem av dom tidiga årsmodellerna. (2004-2006)
Jag har High Performance nu men i min förra V50 var det bara Performance.
Bilia ville först felsöka, men då skulle jag få betala först felsökning + uppdatering av firmware för ICM.
Jag sa nej och ville göra i omvänd ordning, först firmware och sedan ev. felsökning om det behövdes.

Mitt problem inte yttrat sig igen.

Hoppas det löser sig med stereon.
Tack, även om svaret kostar 1100 :(
Märkligt att det började i samband med en service men konstigare saker har väl hänt. Låter som om jag får lägga favoritkanalen på plats ett, det finns värre saker att bekymra sig om på en snart 8 år gammal bil
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]