NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Och det skulle hjälpa?
Användarvisningsbild
av mugge
Som sagt så rinner det iväg mycket pengar när man köper nytt. För någon månad sedan hade jag inte en tanke på att byta bil ens, men i samband med slutspurten på V50 Classicmodellerna kände jag micg tvungen att räkna lite. Vad jag fick ut var att en ny Classic Momentum kostar mig 18000 kr mer räknat på de närmaste tre åren jämfört med den 5 år gamla 1.6D jag körde. Sagt och gjort - idag hämtar jag ut en ny bil :D
av pompe90
Sambons v50 2.0D -07 rasa 1mån sedan. Motorn som mådde jätte bra gav upp plötsligt på hemvägen från jobb, detta på motorvägen.

Motorn hade gått 11700mil och hade några veckor innan fått sin 12kmils service.

Vevaxellagerna sa upp sig enligt versktaden. Blir nog inte volvo igen faktiskt.

Jag själv kör peugeot 206a, drivlinan är fortfarande fräscht även om den är 12år gammal(över 21kmil) och man kör bana med den!

Även om 2.0an har peugeot eller rättare sagt PSA motor så betyder det inte att det är kass motor. Volvo som har satt en lite sämre modell bara. 28k kr för motorbytet :p skönt att slippa kostnaden iofs.. Fick betala 13k kr för övriga delar.
av jumu01
pompe90 skrev: Vevaxellagerna sa upp sig enligt versktaden. Blir nog inte volvo igen faktiskt.
Även om 2.0an har peugeot eller rättare sagt PSA motor så betyder det inte att det är kass motor. Volvo som har satt en lite sämre modell bara. 28k kr för motorbytet :p skönt att slippa kostnaden iofs.. Fick betala 13k kr för övriga delar.
2.0 Ds motor är ju en fransk produkt, den svaga länken i denna V 50 är ju den franska motorn.
Då denna bil verkar röra sig om importbil så kan mycket gå fel innan den når köparen s.s falsk körsträcka, hur har serviceåtagandena varit och hur har den körts.
Italienarer är ju inte kända för att vara de lugnaste förarna.
av 2much4me
jumu01 skrev:
pompe90 skrev: Vevaxellagerna sa upp sig enligt versktaden. Blir nog inte volvo igen faktiskt.
2.0 Ds motor är ju en fransk produkt, den svaga länken i denna V 50 är ju den franska motorn.
Då denna bil verkar röra sig om importbil så kan mycket gå fel innan den når köparen s.s falsk körsträcka, hur har serviceåtagandena varit och hur har den körts.
Italienarer är ju inte kända för att vara de lugnaste förarna.
Lite nyfiken på hur du kommit fram till att det troligtvis är en importbil?

Mvh Martin
av jumu01
2much4me skrev: Lite nyfiken på hur du kommit fram till att det troligtvis är en importbil?
Mvh Martin
Om du tittar på hans signatur så finner du följande!
"Flickvännens - V50 2.0D -07 Italiensk import
Min - Peugeot 206 GTi"
av pompe90
Stämmer bra, italiensk import. Dock var den inne på verkstad med felfri genomgång när den importerades. Ägaren i italien var en brud som skall ha servat den var 2-3000tusende mil men enligt verkstaden hos mig så ska man göra senast var 2000milen.....vilket innebär att dom tyckte att den var för dålig servad helt enkelt. Även om det var aukt-verkstad där. Men man vet aldrig hur mycket importören ljög, fanns papper på det också. (varför köpa import? Den låg ute för 105kkr i somras, 9kmil relativt billigt för v50n)

Nu när nya motorn är i är det en fröjd att använda bilen, men som sagt så blir det nog ingen mer volvo ändå. Tråkig karaktär, chassit är inget att hurra för heller. Men det är en smaksak!

Nu ska den "trimmas" lite hos dalhelms alt. Brc(?) så man får lite mer krut i den.
Drar 0.42 med 102km/h medelhastighet vilket förvånadsvärt bra.

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]