NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
Någon som vet vad det sitter för motor och växellåda i V50 1,6D och D2, för det verkar skilja sig. Detta är vad jag lyckats fått fram

D2
Motor: Peugeot (D 4162T)
Låda: ? (B6)

1,6D
Motor: troligen Peugeot (D 4164T)
Låda: Getrag (MTX75 P3)
D2 och DRIVe kan vara identiska men också skilja sig beroende på årsmodell. En skillnad är exempelvis att den första DRIVe hade 16 ventilstopp medans D2 hade 8-ventiler. Sen finns det lite olika varianter på om motorn har Start&Stopp eller inte.
Användarvisningsbild
av mobe
andreas_lofgren skrev:D2 och DRIVe kan vara identiska men också skilja sig beroende på årsmodell. En skillnad är exempelvis att den första DRIVe hade 16 ventilstopp medans D2 hade 8-ventiler. Sen finns det lite olika varianter på om motorn har Start&Stopp eller inte.
När DRIVe och vanliga är av samma årsmodell är det exakt samma motor i dem. Och det är från och med 2011 års modell som det är enkel överliggande kamaxel och 8 ventiler istället för 16 på båda modellerna. Dock är det olika lådor i dem innan 2011

egentligen det jag undrar mest är vilken låda det är i D2:an eftersom det är en annan innan då modellen hette 1,6D. För har ett fel på min som enligt återförsäljare & Volvo finns på väldigt många D2:or men inte på 1,6D. Ett klonkade ljud i samband med växling, har checkat lite till och tror att det kan sitta en Ford's Durashift låda i D2:an för den heter B6. För mekanikern hos återförsäljaren visste inte heller vad det satt för låda i.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]