Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
s6025t: Det du har läst gäller inte E85 eller fordonsgas. Det gäller bara den låginblandade andelen i bensin och diesel. Den som i dag är 5%, men i samband med detta kommer att bli 10% etanol resp 7% biodiesel. Samtidigt poängteras det att förnyelsebara bränslen skall alltid vara billigare än fossila. Som det är nu t.ex.
av s6025t
Rådlös skrev:s6025t: Det du har läst gäller inte E85 eller fordonsgas. Det gäller bara den låginblandade andelen i bensin och diesel. Den som i dag är 5%, men i samband med detta kommer att bli 10% etanol resp 7% biodiesel. Samtidigt poängteras det att förnyelsebara bränslen skall alltid vara billigare än fossila. Som det är nu t.ex.
Det är väl i slutändan EU som bestämmer vad som ska beskattas biodrivmedel får enl. lag inte bli billigare än bensin eller diesel så här står det ju i artikeln
"Etanol och FAME är båda förnybara bränslen och minskar utsläppen av växthusgaser. Huvudregeln enligt EU-rätten är att alla drivmedel ska beskattas. Regeringen har hittills utnyttjat de möjligheter som finns att helt skattebefria dessa biodrivmedel. Men en sådan skattebefrielse får inte ske om det innebär att biodrivmedlen överkompenseras, det vill säga blir billigare än bensin eller diesel, eftersom detta strider mot EU:s regelverk"
av Rådlös
Funk, jag kollade på Ebersprächer efter E85-värmare. Ebersprächer säger på sin sida i en sorts Frågor och Svar att:
Spelar det någon roll vilken typ av bränsle min bil drivs av?
Det finns speciella värmare för bensin, diesel- och etanolbilar. Det fungerar också lika bra om man tankar sk biodiesel. För etanolbilar är det ännu viktigare med förvärmd motor eftersom tester i kylrum visar att bilar tankade med E85 får startproblem vid temperaturer på 16-17 minusgrader. Med förvärmd motor startar etanolbilen utan problem vid -40 grader.

Men dom visar inget mer i katalogerna om någon speciell E85-värmare. Däremot säger dom att alla bensindrivna värmare är godkända för E10. Det vill säga 10% låginblandning av etanol i bensin.
Läs mer: http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/m ... index.html
Nu vet vi att det är samma som med bilarna i övrigt. En bilfabrikant går ju motvilligt med på att deras bilar tål 10% etanol i bränslet. Men vi som har prövat vet att alla bilar med datorstyrd insprutning klarar betydligt mycket mer inblandning. (Vissa bilmodeller klarar 100% E85 utan någon åtgärd) Man kan nog med stor säkerhet misstänka att förhållandet är detsamma för bränsledrivna motorvärmare. Även i det fallet, vi som har prövat vet att det fungerar. Dom går med på 10% för att lagstiftningen säger det (i vissa länder).

En kommentar till Ebersprächers text här i frågespalten. ” E85 får startproblem vid temperaturer på 16-17 minusgrader”.
Jag har haft min V70 2.0F som jag enbart tankar E85, i två vintrar nu. Alla ni som läser det här vet att det stundtals har varit mycket kallare än 16 – 17 minusgrader både den här vintern och den förra. Min bil har aldrig vägrat att starta. Det var först den här vintern som jag plockade fram motorvärmarkabeln. Jag har bara använt den ett fåtal gånger, lätt räknade på ena handens fingrar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ja då faller ju mitt argument ovan. Det är alltså bara att hänga in en från Eberspächer. Onödigt av mig att skjuta från höften.
av 2444ever
En Ebersprächer har har ju inte insprutning och datorövervakning som motorn, så det är väl inte självklart att bara för att flera bensinmotorer klarar upp till 100% etanol så klarar Ebersprächern det, eller?
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
av 2444ever
Nej, inte bilen, och har ingen värmare, blev bara engagerad av ämnet :)
Är intressant läsning, och kunniga personer i debatten.

Däremot har jag funderat så smått på att blanda etanol i tanken...
av s6025t
Rådlös skrev:s6025T: Här kan du både läsa och höra miljöministern poängtera att det måste löna sig att köra på dom miljövänliga alternativen. Det är samma nyhet som tidningarna har, men här med en direkt intervjuv.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5065234
Dessutom finns det en kommentar från bränslebranschen också.
Tyvärr får man ju aldrig nåt direkt besked hur det blir med etanol o biogas från regeringen utan nu skriver de bara att de återkommer med besked så det känns ju tryggare att fortsätta med bensin eller diesel efter som volvo eller andra biltillverkare inte gör nån helhjärtad satsning på etanol eller biogasbilar.
Volvo har ju 7-8 olika diesel alternativ från 115-230hk med polestar men endast ett Etanol alternativ som Ford utvecklat det känns mest som en nödlösning bara för att kunna erbjuda ett alternativ överhuvudtaget

Jag tror nog att Naturskyddsföreningen har rätt i att om man läser mellan raderna att det blir energiskatt på alla bränslen även Etanol

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5065664
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
En gammal nyhet saxad från Eberspächer:
Eberspächer har sedan flera år levererat värmare till Ford Flexifuel och har nu även en etanolsats klar till Saab 9-5 BioPower. Den har utvecklats enligt de speciella krav som gäller för användningen av etanol avseende materialval, specifikationer och montering.

Problemet verkar vara att det inte kom någon...eller också är dom bara mer sällsynta än tänder på en höna.
För övrigt är det ju inte säkert att det går att montera värmare från eftermarknaden av platsskäl. Så som nybliven dieslbilsåkare röstar jag på dieseln, vilken har värmare från fabrik. :)

/Thomas
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]