Funk, jag kollade på Ebersprächer efter E85-värmare. Ebersprächer säger på sin sida i en sorts Frågor och Svar att:
Spelar det någon roll vilken typ av bränsle min bil drivs av?
Det finns speciella värmare för bensin, diesel- och etanolbilar. Det fungerar också lika bra om man tankar sk biodiesel. För etanolbilar är det ännu viktigare med förvärmd motor eftersom tester i kylrum visar att bilar tankade med E85 får startproblem vid temperaturer på 16-17 minusgrader. Med förvärmd motor startar etanolbilen utan problem vid -40 grader.
Men dom visar inget mer i katalogerna om någon speciell E85-värmare. Däremot säger dom att alla bensindrivna värmare är godkända för E10. Det vill säga 10% låginblandning av etanol i bensin.
Läs mer:
http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/m ... index.html
Nu vet vi att det är samma som med bilarna i övrigt. En bilfabrikant går ju motvilligt med på att deras bilar tål 10% etanol i bränslet. Men vi som har prövat vet att alla bilar med datorstyrd insprutning klarar betydligt mycket mer inblandning. (Vissa bilmodeller klarar 100% E85 utan någon åtgärd) Man kan nog med stor säkerhet misstänka att förhållandet är detsamma för bränsledrivna motorvärmare. Även i det fallet, vi som har prövat vet att det fungerar. Dom går med på 10% för att lagstiftningen säger det (i vissa länder).
En kommentar till Ebersprächers text här i frågespalten. ” E85 får startproblem vid temperaturer på 16-17 minusgrader”.
Jag har haft min V70 2.0F som jag enbart tankar E85, i två vintrar nu. Alla ni som läser det här vet att det stundtals har varit mycket kallare än 16 – 17 minusgrader både den här vintern och den förra. Min bil har aldrig vägrat att starta. Det var först den här vintern som jag plockade fram motorvärmarkabeln. Jag har bara använt den ett fåtal gånger, lätt räknade på ena handens fingrar.