Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upptäckte idag att på min nyinköpta V70N 2003 så sitter det en "grej" under hjulet, alldeles intill vänster bakhjul (den sida som avgasröret sitter på) som sticker långt ner, halvvägs mot marken.

Jag böjde mig ner och kände efter om det var något som lossnat, men det satt ordentligt fast oc kändes som om det var av plast, och det var skop-format.

Kan det ha något med ECC och avrinning från den att göra?

/Scania
Användarvisningsbild
av Tone
Det kan vara avluftningen till batteriet!?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är en "grodfot"
ett stänkskydd som fins som tilbehör att montera på länkarmen för att förhindra att smuts fassnar i fälgen.
den på andra sidan är säkert bortörd. Lätt att byta.
Användarvisningsbild
av henka35
Precis som CarMan säger. Den monterades även för att förhindar snö och isbildning i bakhjulen.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Rillee
Hmm har altid undrat vad det var till, men jag har bara en på vänster sida var så när jag hämta ut bilen
Användarvisningsbild
av Scania
Tack skall ni ha för förklaringen!

Det är säkert som du säger CarMan, att den andra har blivit förstörd. För om man backar in i den minsta snödriva, tex, så är det lätt att inse att den åker av.

/Scania
av cme
Se till att monter en på den sida där du saknar den. Plastdelen skapar en luftström som ser till att inte modd och annat fastnar i hjulen. Du kan få en alldeles vansinning obalans utan dessa på vintern. Garanterat stora obehag men en enkel lösning.

cme
Användarvisningsbild
av Scania
Tack cme! Skall skaffa en och sätta där.

Brukar man inte ha sådana vid framhjulen också? Eller det går/behövs inte?

/Scania
Användarvisningsbild
av A80TD
Tack för tipsen om dessa stänkskydd. Den här bilen verkar vara ovanligt benägen att samla snö och jord i bakfälgarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Scania skrev:Tack cme! Skall skaffa en och sätta där.

Brukar man inte ha sådana vid framhjulen också? Eller det går/behövs inte?

/Scania
räcker att ha bak, då framhjulen inte har nått hjul framförsig som kan kasta up snö/ grus, det hinner inte heller bildas den turbolens framför framhjulen som det gör under bilen

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]