Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rille67
Fr.o.m MY10 verkar det som om stolarna har fått en extra söm vid sidorna. Denna stol uppfattas som mer skålad. Majoriteten av stolarna har detta för MY10, har inte sett en enda på MY09 och det verkar mer ovanligt på MY11. Stämmer det? Det finns dock MY10 utan denna söm. Den här t.ex http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... ?ca=11&w=3 Men de verkar vara sällsynta.

Jag funderar nämligen på att byta upp mig och då gärna till V70 summum MY10. Problemet är att min fru har ryggproblem och hon sitter inte bra i stolen med "extra söm". Jag däremot vill helst inte ha en MY09 pga de motoruppgraderingar som gjordes både för 2,5FT och 2,4d i och med MY10. Även den nya ratten tilltalar mig.

För säkerhetsskull infogar jag bilder på de olika stolarna så ni förstår vad jag menar.

Med söm

Bild

Utan söm

Bild
av Linqid
Den "nya" stolen är den du får om du väljer s k "Dynamic"-skinn, och finns fortfarande som tillval. Ska ge lite mer stöd än den vanliga stolen, men som jag fattat det blev det en kortlivad fluga, då det flesta verkar föredra den vanliga efter att ha haft Dynamic-skinnet.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sömmen är om du väljer sportstolar eller "Dynamicstolar" som Linqid skriver.

Det är 100 ggr bättre än de vanliga om du frågar mig. Jag har valt dem på två bilar i rad. Då de är skålade så blir dynan lite längre och för mig som är relativt lång (186 cm) så är det skönt att inte komma för långt upp samt att få lite bättre längd på dynan (även om den fortfarande är för kort).

Man sitter mer "i" stolarna än ovanpå om man nu kan säga så. Och de är Lååååångt ifrån tex BMW:s stenhårta sportstolar så du behöver inte vara rädd för dålig komfort-

Lädret skall inte vara någon skillnad såvitt jag vet. Det är iaf samma som jag hade på min förrförra bil utan Dynamic-stolar.
av Linqid
Jag ska inte säga för mycket då jag inte mer än provsuttit Dynamic-stolarna, utan vet bara att jag läst om ett par här på forumet som inte skulle valt det igen. Men smaken är ju som baken, mer än någonsin i detta fallet! :wink: Jag tycker personligen om BMW:s sportstolar så jag hade nog givet Dynamic en chans om det inte vore för att det blev Ocean Race denna gången. Himla fina stolar i OR förövrigt, de extra sömmarna gör mycket för känslan!
Användarvisningsbild
av Guligan
Dynamicstolarna rekommenderades till att börja med för "längre förare".
av perhall
Ingen behöver vara rädd för att Dynamic är FÖR skålade... passar även kortare personer, tror jag. Och liknar mer stolarna i V70N.
Lädret är nog samma, dvs. inte av Audi-BMW-Merca-kvalitet men mycket billigare att köpa också.../PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Kanske behöver förtydliga. Dynamicstolarna är givetvis även lämpliga för personer som inte är långa.
Det var däremot så att i de säljutbildningar som var inför MY10 så nämndes att Dynamicstolarna borde rekommenderas för längre förare.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]