Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Satte tillbaka till mina 1 år gamla Dunlop SP Sport Fast Response 205/55/16.
Tycker dessa ljuder mer än dubbade Vredestein! Hur kan det vara möjligt? Försökte hitta något info om det, men icke...
Eller är det hjullagret som låter MYCKET mer med sommardäck än dubb?

Som jag ser det, är dessa däck inte riktningsberoende. Hoppas jag sliter dem fort.
av 2444ever
Samma för mig, inte samma däck men att sommardäck låter mer än vinterdäck. Min däckgubbe säger att det "är så", har även sett i flera andra trådar att många upplever samma sak.

En förklaring kan ju vara mjukare gummi i vinterdäcken, eller mindre dimension? En sak jag funderat över är om det kan vara samma fenomen som med min gamla 240 vs. min nuvarande V70. Jag upplever vägljudet som mycket mer irriterande i V70 än i gamla 240an (på sliten asfalt), jag tror att en av förklaringarna är att det var mer ljud i 240an men att detta var av "behagligare" karaktär, lite dovare. Och att det då överröstade det här lite högfrekventa väsandet från sommardäcken. Typ på samma sätt som att jag blir mindre irriterad på vägljudet om jag skruvar upp stereon.
Kanske att dubbdäcken har ett dovare mer behagligt ljud som överröstar lite (om man nu kan kalla det behagligt, kanske mer korrekt att kalla det mindre obehagligt).
Senast redigerad av 2 2444ever, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
Du kan ha rätt. Mina gamla Goodyear var dock mycket tystere.
av 2444ever
2444ever skrev:Samma för mig, inte samma däck men att sommardäck låter mer än vinterdäck. Min däckgubbe säger att det "är så", har även sett i flera andra trådar att många upplever samma sak.
Detta gäller för däckdimensioner till lite modernare bilar som jag förstått det, för min 240 (-88) lät vinterdäcken betydligt mer, då var det en grym känsla att äntligen få byta till sommardäcken fram på vårkanten, som kalvar på grönbete.
kamilenski skrev:Du kan ha rätt. Mina gamla Goodyear var dock mycket tystere.
Menar du Goodyear till samma bil, samma dimension som Dunlop:en?
av kamilenski
2444ever skrev:
2444ever skrev:Samma för mig, inte samma däck men att sommardäck låter mer än vinterdäck. Min däckgubbe säger att det "är så", har även sett i flera andra trådar att många upplever samma sak.
Detta gäller för däckdimensioner till lite modernare bilar som jag förstått det, för min 240 (-88) lät vinterdäcken betydligt mer, då var det en grym känsla att äntligen få byta till sommardäcken fram på vårkanten, som kalvar på grönbete.
kamilenski skrev:Du kan ha rätt. Mina gamla Goodyear var dock mycket tystere.
Menar du Goodyear till samma bil, samma dimension som Dunlop:en?

Samma bil samma fälgar. Jag begriper inte detta. En V70N är en stor bil med bra komfort. Att man hör dessa däck rulla :(
Det är kanske inte så mycket som dubbdäck men mycket mer irriterande.
Det låter som att båda hjullagren fram är kassa. Men det är dom inte. Det var samma förra året. Och med dubbar låter det på ett annat sätt.

Är det inte fler här som upplever detta på samma sätt som mig?
av kamilenski
Det skulle tyda att dessa däck bör inte vara så högljudda!

Dock tycker jag att däck med V mönster är ännu sämre ifråga om oljudet!
Användarvisningsbild
av jojjeblom
kamilenski skrev:Det skulle tyda att dessa däck bör inte vara så högljudda!

Precis för just pilmönster framkallar däckbuller, det är iaf vad jag upplevt så jag undviker däck med pilmönster.
av kamilenski
jojjeblom skrev:
kamilenski skrev:Det skulle tyda att dessa däck bör inte vara så högljudda!

Precis för just pilmönster framkallar däckbuller, det är iaf vad jag upplevt så jag undviker däck med pilmönster.

Och det var det jag försökte göra. Och?
Tyst är det inte. Min dumma Peugueoit 407 är tystare ;)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tycker också bullernivån blev högre när jag bytte från dubbat (Nokian) till sommardäck (Continental), konstigt nog...

/Kalle
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]