Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasK
Någon som har något tips på hur man hanterar de rör som sitter i vägen för de tvärgående bultarna till den främre bussningen på höger länkarm? Försöker komma dit med en hylsa men det är trångt pga rören och jag vill inte skada dom. Osäker men troligtvis är det rör till AC och jag tror att dom sitter endast på höger sida.

Gäller V70N R -04
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag hade inga problem med dem när jag bytta förra helgen. Mina satt ipressade i såna där plasthållare med några dm mellanrum. Jag bröt bara loss dem ur dessa och böjde upp dem så mycket det gick. Har dock för mig att jag fick ta någon av skruvarna med ringnyckel för att hylsa inte fick plats eller något....
av ThomasK
Precis, hylsa får inte riktigt plats. Och ringnyckel får man inte fullt grepp med pga en dum kant i karossen som är i vägen, känns inte riktigt hundra att dra med kraft när man inte har fullt grepp.
av T-rex
Enl. vadis ska man väl lyfta motorn med domkraft någon cm för att komma åt tillräkligt
Användarvisningsbild
av Nikenpelle
På min gick det att klämma in hylsan vid röret, det var tajt men det gick med lite spänn på röret. Använd sen en spindel-led och ett dragskaft för att lossa bulten. Efter det går det bra att skruva med en ringnyckel.
Men ska du byta bultarna måste du nog höja motorn någon cent för jag lyckades då inte få ur dom ur balken annars. Men det var inga problem att byta bärarmen utan att lyfta motorn.
av ThomasK
Jag ska inte byta bultarna, bara lossa bärarmen.

Tryckte du in hylsan mellan rören eller under? Vad är det för rör, tåler dom lite stryk?
Användarvisningsbild
av Nikenpelle
ThomasK skrev:Jag ska inte byta bultarna, bara lossa bärarmen.

Tryckte du in hylsan mellan rören eller under? Vad är det för rör, tåler dom lite stryk?
Jag "spårade" på hylsan på bulten och lirkade och "pressa" på den tills den satt rätt. Det gick att "böja/bända" lätt på rören, bara så att dom sviktade lite.
Användarvisningsbild
av hollan
vanlig bacho fast nyckel funkar utmärkt då behöver du inte lyfta motorn eller nått
av ThomasK
Jag lyckades nu när jag tryckte undan rören lite men de är inte mycket spelrum man har där. Den främre går att ta med hylsa men den bakre måste tas med fast nyckel. Det sitter rätt bra så en rörfärlängning på skaftet är inte fel, då går de lätt.

Nu har jag fått av alla bultar/muttrar UTOM den till spindelleden. Mothållstorxen är helt rund!!! :cry:

Har smörjt in och monterat tillbaka allt nu så bilen är körbar. Nåt tips på hur man ska lösa spindelleden eller är det bara kapa bort bulten och byta spindelled som gäller? Bultarna som håller spindelleden testade jag att ta av och det gick fint.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]