Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle byta lampan som sitter bakom fläktreglaget. Allt gick bra och jag lossade alla kontakter på baksidan, även den till kontakten för att låsa bilen innifrån. Satte dit min lampa, monterade tillbaka stereon och allt.
Bara ett problem, nu lyser en varningslampa för att en dörr ska vara öppen men det är den inte. Så när jag trycker på paniklås-knappen i bilen för att låsa så låser den men låser omedelbart upp igen. Och mitt fjärrlås fungerar inte alls och radion är död, dvs kan inte mata in kod eller något. Och tillläggas skall att inget händer när jag trycker ner själva knappen som sitter i dörren, bara den går ner och inte de andra knapparna. Det är endast när jag trycker på panik-lås knappen i mittkonsollen som den låser alla 4 dörrar men låser omedelbart upp dem igen.
Jag gjorde en STOR tabbe, glömde koppla bort minuspolen innan jag rotade. Hoppas nu inte jag har förstört en massa. Har kopplat bort den nu och låter den stå ett tag för att se om det hjälper.
TIPS VILL JAG HA I MASSOR.
Tänkte lägga upp en liten guide hur man byter lampor i mittkonsollen, tog massor av foton.
Snälla hjälp mig.
av Basseman
Hmm, upptäckte att allt ljus innuti bilen också var dött..Kollade lite i handboken och hittade en säkring i säkringsdosan i motorrummet som: stereo, innerljus, fjärrlås, clås osv gick på..Det är en sådan liten vanlig färgkodad platt säkring. Kruxet är att den sitter i en grupp om 3 säkringar med ett gult hölje över.
Hur fan får jag bort det så jag kan byta ? Vilja, våld och vaselin eller ?
Tacksam för svar..

Fick loss den med rått våld, och mycket riktigt..Säkringen var trasig, bytade den och trodde allt skulle vara frid och fröjd.

Allt det som inte fungerade, fungerade utmärkt nu.
MEN, det tändes 2 nya varningslampor..En för antisladd och en för elektronikfel i motorsystemet...
Tog loss minuspolen och satte tillbaka den, Nu hade antisladdlampan slocknat med kvar var varningslampan för elfel i motorsystem..

Vad göra ? Kanske slet jag för mycket i säkringarna eller kanske ska jag testa att ha av minuspolen i mer än några sekunder ?

FIXAT, lät båda polerna vara av under hela natten på batteriet och nu fungerar alles güt..Snacka om att v40 är känslig i sitt elsystem..
av PJ
Tack för guiden under tips & trix, nu ska jag byta mina svarta lampor. :D
av Basseman
Det var så lite så, tänkte när jag ändå är där och sliter så varför inte fotografera och anteckna lite så fler får nytta av mitt blod, svett och tårar ;)
Tänk på att man lätt kommer åt belysningen till färddator vredet på samma sätt. Har fler lampor som ska bytas, bla i sätesvärmeknapparna..Återkommer med fler bilder och guider.

PJ skrev:Tack för guiden under tips & trix, nu ska jag byta mina svarta lampor. :D

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]