Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
andreas_lofgren skrev:Du vinner fortfarande inte över mig tyvärr. Har du artikelnummer eller nånting som indikerar att filtren är samma? Att du "vet" bättre än Volvo tror jag inte biter så mycket när du står och ska sälja bilen och spekulanterna undrar varför du inte följt serviceschemat.
Ser du detta som en tävling ?
Det gör inte jag. Jag har inte en susning om artikelnummer e.d. och ämnar inte lägga tid på att ta reda på det heller. Anledningen är enkel - det har inte med sakfrågan att göra.
När den "äldre" typen av partikelfilter är igensatt, så rengörs detta och och återmonteras. Detta brukar behöva göras mellan 17-20.000 mil. Eolysvätska behöver däremot fyllas oftare än partikelfiltret rengörs.
När filtret så småningom ev. behöver bytas köper man ett nytt på den öppna marknaden. Volvo har ingen egen tillverkning av partikelfilter och det finns således ingen anledning att handla detta av vare sig Volvos, Citroens eller Peugeots auktoriserade verkstäder och betala dubbelt så mkt för samma del, du kan köpa i ordinarie reservdelshandel. Exempel på detta finns i en tidigare tråd här på forumet (V50 2,0D).
Användarvisningsbild
av Suomela
Driven slö? Innan jag köpte min nya v70 hade jag en V70 t5 -99 steg3 chip på runt 320hk, visst de går inte jämnföra mellan dessa, men jag tycker inte driven är slö med tanke på den lilla motorn och den stora bilen. Enda jag stör mig lite på är att det känns som man får växla väldigt ofta, så länge man inte kör motorväg. Fullpackad bil, 2 vuxna 1 barn, var då inga problem med omkörningar, även om man ibland tar det säkra före det osäkra... sunt förnuft, visst hade jag valt en D5 om jag var beredd att ge dom pengarna, men då hade jag ändå valt XC70 framför V70, men som sagt... Driven tycker jag inte är slö... men som vanligt är detta en smaksak, provkör och jämnför bilarna, dra inga förhastade slutsatser, det är ändå ditt tyckte och smak som gäller! då det är du som ska köra bilen i framtiden.
av Lövet
Gourmand. Du påstår saker du inte har stöd för. Det har i allra högsta grad med sakfrågan att göra!
Att ett servicemoment saknas på ett visst märke innebär inte att det kan tas bort efter egen vilja på ett annat. Därav kraven på seriositet såsom artikelnummer för att stödja din tes med någonting i alla fall.

Som det är nu kan det vara helt olika filter trots att motorn är samma. Det är vanligt förekommande. Även om det skulle vara samma filter så kan anledningen till olika servicemoment vara filtrets placering i förhållande till motorn. Sitter det inte lika nära på Volvo som hos PSA så krävs helt annan service!

Att basera ett eget serviceprogram baserat på "Motorn är ju samma. Då måste ju allt vara samma" känns skakigt.
Användarvisningsbild
av Guru
torwald skrev:
andreas_lofgren skrev:2 liters D3an finns inget polestar trim till. Det är 2.4liters D3an (till de fyrhjulsdrivna) som svarar bra på trim.
OT: Det visste jag inte. Är 2.4liters D3an samma motor som min 2,4d, eller är det ytterligare en motor?
Din 2.4D MY10 är en unik motor som bara fanns MY10 i fwd, både man/auto. D5244T14, 175hk/420Nm.
av Gourmand
Lövet ! Med all respekt för dina något krystade förklaringar kring Volvos serviceprogram - tror du inte att det kan vara så enkelt som att Volvo försöker tjäna pengar på människors rädsla och okunnighet ? Det tror jag eller rättare sagt, det är jag helt övertygad om.
I övrigt har jag naturligtvis inte skapat ett "eget serviceprogram", jag har bara lyssnat på min bilverkstads rekommendationer. Verkstadsägaren har över 30 års erfarenhet som bilmek och har till helt nyligen varit verkstadschef på en större Volvoverkstad samt jobbat med de flesta större bilmärken, bl.a. PSA.
Ingen seriös bilmek byter partikelfilter innan det verkligen behövs och det behövs definitivt inte vid 12.000 mil på någon av PSA-motorerna. Lurendrejeri är ordet !
av Gourmand
Suomela skrev:Driven slö? Innan jag köpte min nya v70 hade jag en V70 t5 -99 steg3 chip på runt 320hk, visst de går inte jämnföra mellan dessa, men jag tycker inte driven är slö med tanke på den lilla motorn och den stora bilen. Enda jag stör mig lite på är att det känns som man får växla väldigt ofta, så länge man inte kör motorväg. Fullpackad bil, 2 vuxna 1 barn, var då inga problem med omkörningar, även om man ibland tar det säkra före det osäkra... sunt förnuft, visst hade jag valt en D5 om jag var beredd att ge dom pengarna, men då hade jag ändå valt XC70 framför V70, men som sagt... Driven tycker jag inte är slö... men som vanligt är detta en smaksak, provkör och jämnför bilarna, dra inga förhastade slutsatser, det är ändå ditt tyckte och smak som gäller! då det är du som ska köra bilen i framtiden.
Jag kör ju inte V70 Drive själv, men har haft den till låns och jag tycker det är en harmonisk drivlina som passar bilen bra vid vardagskörning. Ännu bättre blev den uppdaterade versionen från 2012.
av Lövet
Nej Gourmand, jag tror inte att det beror på någon slags konspiration som Volvo startat för att tjäna pengar. I så fall skulle det vara partikelfilterbyten inlagt även i D3, D4 och D5 och det är det inte.

Att det råkar vara samma motor i en annan bil innebär inte att de är identiska. Oavsett vad din privatmek säger.
Användarvisningsbild
av Guru
Jag tänker inte lägga mig i er diskution men...
Historiskt har man löst olika problem/egenheter med partikelfilter genom ändring av mjukvaran och utan att ändra hårdvaran. Därmed kan samma hårdvara bete sig olika hos olika märken då mjukvaran skiljer.
av Gourmand
Alla partikelfilter är tvättbara ! Det är den enkla sanningen. Sen att Volvo väljer att inte göra detta, utan i stället lägga in ett helt onödigt byte av nämnda filter oftast långt före det överhuvudtaget är nödvändigt ens med rengöring kan bara förklaras med ekonomiska motiv. Möjligen kan det förklaras av att Volvo-dieslarna har betydligt kortare intervall för kamremsbyten, vilket innebär att de tjänar mindre på PSA-dieslarna som har 24.000 milaintervall/10 år. Den berömda historien med gungorna o karusellerna ! Vad vet jag, men det finns iaf inget tekniskt motiv bakom bluffen.
av 103815
Ska ju behålla bilen minst 5år och kör inte så mycket.
Har räknat med 12 000 mila servicen och när den ligger på närmare 15 000:- på Drive så blir inte skillnaden nåt stor i rörliga kostnader
mellan de två bilarna.

Så valet blir en D3:a :D

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]