- tor 12 apr 2012, 10:43
#636467
Det gör inte jag. Jag har inte en susning om artikelnummer e.d. och ämnar inte lägga tid på att ta reda på det heller. Anledningen är enkel - det har inte med sakfrågan att göra.
När den "äldre" typen av partikelfilter är igensatt, så rengörs detta och och återmonteras. Detta brukar behöva göras mellan 17-20.000 mil. Eolysvätska behöver däremot fyllas oftare än partikelfiltret rengörs.
När filtret så småningom ev. behöver bytas köper man ett nytt på den öppna marknaden. Volvo har ingen egen tillverkning av partikelfilter och det finns således ingen anledning att handla detta av vare sig Volvos, Citroens eller Peugeots auktoriserade verkstäder och betala dubbelt så mkt för samma del, du kan köpa i ordinarie reservdelshandel. Exempel på detta finns i en tidigare tråd här på forumet (V50 2,0D).
andreas_lofgren skrev:Du vinner fortfarande inte över mig tyvärr. Har du artikelnummer eller nånting som indikerar att filtren är samma? Att du "vet" bättre än Volvo tror jag inte biter så mycket när du står och ska sälja bilen och spekulanterna undrar varför du inte följt serviceschemat.Ser du detta som en tävling ?
Det gör inte jag. Jag har inte en susning om artikelnummer e.d. och ämnar inte lägga tid på att ta reda på det heller. Anledningen är enkel - det har inte med sakfrågan att göra.
När den "äldre" typen av partikelfilter är igensatt, så rengörs detta och och återmonteras. Detta brukar behöva göras mellan 17-20.000 mil. Eolysvätska behöver däremot fyllas oftare än partikelfiltret rengörs.
När filtret så småningom ev. behöver bytas köper man ett nytt på den öppna marknaden. Volvo har ingen egen tillverkning av partikelfilter och det finns således ingen anledning att handla detta av vare sig Volvos, Citroens eller Peugeots auktoriserade verkstäder och betala dubbelt så mkt för samma del, du kan köpa i ordinarie reservdelshandel. Exempel på detta finns i en tidigare tråd här på forumet (V50 2,0D).