Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av los945
Funderar på att byta upp mig från min 945 turbo 1998.
Vill ha en V70N, helst 05-08.
Eftersom jag är bortskämd med "lite" drag och gärna vill ha mycket "lull-lull", så har jag tänkt mig en 2,5T Summum. Men man får ofta träff T5:or när man söker med vissa nyckelord. Så varför inte en T5:a?
Jag har hittat ett par intressanta exemplar, båda MY05 och automat.

Min nuvarande 945:a drar ca 1,2-1,3lit/mil i stan och jag vill ju inte gärna få ännu högre förbrukning, med tanke på bensinpriset.
Vad jag kan förstå, så är bensinpriset på väg bara i en riktning och det står nog inte på förrän det hamnar på 20kr/lit.
Så frågan är hur smart det är att nu köpa en bil för 100-120.000kr som enligt fordonsregistret drar 1,46lit/mil vid stadskörning?
Iofs så är den kul att köra :)
Häromdagen gick också centerpartiet ut med att dom vill bestraffa icke miljövänliga bilar. Det är ju val snart och då ska väl partierna visa vem som är mest beslutsam om miljön!
Jag har hört med båda ägarna av T5:orna från MY05. Båda tycker det låter konstigt med 1,5lit/mil.
Deras har dragit ca 0,8/mil på landsväg och ca 1lit blandat. Men eftersom ingen av dom kör mestadels i stan, så kan dom inte riktigt säga hur stor förbrukningen är, men dom tror inte så högt som 1,5lit.

Så mina frågor är till alla T5-ägare:
-Hur stor är er förbrukning, helst då från stadskörning?
-Och rent allmänt, är det mycket dyrare att hålla en T5:a rullande än t.ex. 2,5T eller D5, ifråga om övriga kostnader?
-Vad tror ni - kommer priserna på t.ex. T5 att rasa ännu mer framöver, pga av att bilen blir betraktad som miljöbov?
-Vad ska man i dagsläget ge för en V70 T5 Summum Automat MY05 som gått 12-13000mil - som bilpriser.se, eller lägre, med tanke på kommande bensinpris och miljökrav?

/L-O
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har en 2.5T med automatlåda. ligger runt 16 liter/100km på vintern då det är svinkallt och typ 12 liter på sommaren med dom korta resor jag gör i stan till och från jobbet. Personliga rekordet är 7.4 liter på långresa, med en del last och dubbdäck. Farthållaren på 80km/h för det mesta pga vinterhastigheter. Har inte testat långresa med sommardäcken ännu.

Har inte kört nån T5 men kan skriva under på att 2.5T är en härlig bruksmotor med fint register. 320Nm kommer redan vid typ 1300 varv eller vad det nu var. T5 har samma vridmoment, dock vid något högre varvtal.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Inte illa att den vanliga turbon har bättre bottenvrid än D5:an. Nja max vrid har du vid ca 2300 rpm och sedan dalar det med varvtalet. Servicekostnaderna för 2.5t och T5 torde bli ganska så identiska. Det är ju i stort sett samma bil och motor.
av Mikael G
dieselmagnus skrev:Inte illa att den vanliga turbon har bättre bottenvrid än D5:an. Nja max vrid har du vid ca 2300 rpm och sedan dalar det med varvtalet. Servicekostnaderna för 2.5t och T5 torde bli ganska så identiska. Det är ju i stort sett samma bil och motor.
Om du syftar på Perc's inlägg så ligger han närmare sanningen än du. 2.5T ger 320NM mellan 1500 och 4500 rpm.
http://www.myvolvolibrary.info/S70V70XC ... Y07_SW.pdf
av Daddan
Min äldre T5 med 250 Hk med automat ligger på c:a 1,2 l/mil mestadels stadskörning (snitthastighet 34 km/h). 0,82-0,85 landsväg med takbox, hela familjen och full packning.
av Stettler
V70 2.5T -06 Auto
Kör mestadels körning till och från jobbet i veckorna. Är även en av dem som stångas på Essingeleden om dagarna (i mitt jobb). Blir en del kortare körningar på max en mil i stöten. Och jag har svårt att komma under 1.2L/Milen.
av los945
Flest 2,5T-svar hittills...hm... körs inte T5:or i stan? ;)
Men vad är det egentligen för skillnad på 2,5T och T5?
Jag har hört en del kallar 2,5T för lågtrycksturbo och T5 för fulltryck.
Perc sa ju att T5 har samma vrid som 2,5T fast högre upp - det låter ju som skillnaden mellan 2,4-140 och 2,4-170, alltså bara mjukvara.
Men det är väl mer än så som skiljer, eller?

Hur är slitdelskostnaderna på 2,5T mot T5 - är det t.ex. samma bromsar/skivor osv?
Hur länge håller ett avgassystem på en V70?
Användarvisningsbild
av Perc
Avgassystemet är inget problem på Volvo sedan 850-modellen, skulle jag vilja påstå. Jag har varit i reservdelsbranschen i tolv år och jag tror faktiskt aldrig att vi sålt ett avgas till V70N nånsin. Till 850 går det något ynka system per år, men det är ju 20 år gamla bilar nu. Som jämförelse kan jag ju säga att vi sålde flera 240-bakljuddämpare i veckan där kring 2000 då jag började.

En vanlig sjukdom på 850 och S/V70 är att sista fästet precis innanför kofångaren rostar av, men resten av systemet håller mycket bra. Fästet kan man köpa löst och bulta på. Jag råkade ut för samma på min i vintras också, så det verkar som sjukdomen fortsätter även på V70N. Det lönar sig att kolla då och då om avgaspipan hänger ner eller sitter där den ska. Sitter inte avgassystemet ordentligt så börjar det ju snedbelasta längre fram och kan knäcka en lite rostig svetsfog som annars kanske skulle hålla många år till.

Det finns, vad jag minns, två storlekar på bromsarna på V70N oavsett motor. Dom större bromsarna kräver minst 16-tumshjul. Vet inte om dom större var standard på turbomodellerna men det är dom jag har på min iallafall. Sen hade väl R-modellen värre bromsar men det är ju en specialmodell som inte riktigt hör till diskussionen.

2.5T är just det, en lågtrycksturbo. En mindre turbo som börjar ladda tidigare och reagerar snabbare, men som inte laddar lika mycket. T5:an har större turbo som ger mer effekt pga högre laddtryck, på bekostnad av att den inte börjar ladda lika tidigt. Det finns ju givetvis trimprogram (chiptrim) också. Gör man det på en 2.5T brukar man landa på ungefär samma effekt som en otrimmad T5:a.
Senast redigerad av 2 Perc, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Avgassystemet på min t5:a -04 är fortfarande relativt fräscht efter 18kmil, tror det hänger med nåt/några år till.
av SlimShady
Har en gammel V70N T5 manuell från -00 med 20500 mil på mätaren! Stötdämpare och fjädrar byttes vid 11200 mil till Volvo original sport och avgassystemets sista dämpare var så dålig att den var tvungen att bytas strax därefter. Med tanke på Volvos hutlösa priser så sitter det nu ett halvsatssystem från Simons istället!! Det är de enda större extrakostnaderna förutom vanlig service!

Den drar väl 1,3-1,4 i stan beroende på körstil. Går ju att snålköra ner mot litern (typ) om man anstränger sig lite. Min gamla C70 2.4t var hursomhelst snålare i stan, helt klart!

Servicekostnaderna mellan lättryckaren och T5:an är ganska snarlika, har ju haft båda och T5:an har varit mycket mera bekymmersfri och de tråkiga extrakostnaderna har varit färre än mot min gamla C70 2.4t... Kanske är en slump men jag är mycket nöjd med T5:an förutom just att den hinkar enorma mängder bensin om man kör lite inspirerat. Inga bekymmer att få den att dra över 1,5 liter per mil på landsvägen... Inte heller några bekymmer (nåja :roll: ) att halvera åtgången och köra 0,75 om man ligger runt 80 och tänker snålt! :wink:

Rent prestandamässigt är T5:an lite slö innan 3000 varv men håller man sig hela tiden över 3000 så går det undan kan jag säga och den ångar på ordentligt även i höga farter! Känns nästan som att 100-200 går lika fort som 0-100... :wink: Lättryckaren däremot går väldigt bra under 3000 men tappar sen orken och det där härliga trycket som gör att en trycks ner i stolen infinner sig inte på samma sätt som i T5:an... Visst, den drar mindre soppa men den är inte alls lika rolig. 8)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]