Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

De kollar inte felkoder på alla bilar.
Regel säger att lampan måste fungera, dvs den ska lysa upp vid start och sedan släckas den får inte lysa konstant.
Jag själv drabbades av detta då regeln infördes.

Tidigare har detta inte ingått i deras kontoll.
När airbaglampan lyser så är systemet frånkopplat.
Om det är så farligt att åka run med detta varför har det varit ok ur trafiksäkerhetssynpunkt att göra så i 10 års tid?

Eu inför en massa regler på konsumenternas bekonstnad.
Detta gynnar bara biltillverkarna.
Ska en sådan regel införas pga att det är farligt att åka runt med lysande airbaglampa så måste det finnas alternativ.
Ungefär som när den blyande bensinen togs bort, det kunde inte göras helst plötsligt och när det gjordes så fanns alternativ.

En airbagmodul som tillverkades 1998 kan inte kosta 5000 kr för konsumenten år 2012 + 15 minuters arbete 1200kr för att mata in 2 siffror i den via en dator.
Det är märkligt vi har lagar som gör det förbjudet för företag att prisdumpa men uppåt är det helt ok.

Anmärkning på besiktning för fel i systemet ok jag köper den.
Men kan tillverkarna inte inför nån sorts standard för dessa farliga produkter så är det kanske dags att lagstifta den.

Ett förslag
Komponenterna ska vara lätt tillgängliga för utbyte.
Det ska finnas reservdelar att tillgå.

Systemet ska kunna frånkopplas och göras strömlöst på plats tex vid en olycka även om batteriet är inkopplat.
För mig är detta en gåta.

Det enda detta kommer resultera i är manipulerade system, där bilen går igenom igenom besiktningen på grund av att lampan indikerar som den ska.
Sen att bilen saknar airbag m.m. vet köparen inte om.
Alternativet är ett stort sopberg med bilar och elektronik.
Airbag moduler säljs på skroten, men vad får man?

Det kommer och har redan vuxit fram en ny marknad i detta, att reparera elektronik till halva kostnaden.
Jag själv bestämde mig att lösa detta en gång för alla och plocka ut styrdonet från min bmw och skickade det för reparation alternativt utbyte till tyskland.
Det kostar lite men jag får det felsökt testat och reparerat och förhoppningsvis är det en permanent lösning.
andy78 skrev: Om det är så farligt att åka run med detta varför har det varit ok ur trafiksäkerhetssynpunkt att göra så i 10 års tid?
Det är inte det minsta farligt att åka runt med lampan tänd, den dagen du krockar blir det dock det.
Tycker ditt resonemang haltar en hel del, det är lite som dom som gnällde på bältet när det kom osv osv osv..

Besiktningens uppgift är att se till att bilarna är trafiksäkra, och jag måste nog ställa mig till den skaran som anser att det är helt rätt att kolla dessa "nya" saker också..

Att det kommer finnas en bunt (dumsnåla) människor som åker runt med "fixade" lampor kommer vi aldrig komma ifrån.
Tror dock i min enfald att dom flesta faktiskt lagar sina bilar när dom krånglar, inte bara låter som förfalla och bli skrot..
Så jag ser inte detta som något nämnvärt problem faktiskt.

Dessutom är ju både du och jag med och betalar vårdkostnaden för de som skadar sig i en krock och att då förssöka se till att dom inte gör det är bra anser jag!
Varför har det införts nu?

Du tycker inte att det ok att betala för dem som skadar sig i trafiken, men ingen gnäller när nån tar en cigg utanför bilprovningen.
Hur gör vi med all annan extra utrustning på bilen ska vi ge nedslag på det oxå?
Bilarna som ej har airbag som standard varför låter vi dem rulla runt på vägarna?

Att reservdelskostnaden är värdet av halva bilen ska vi bara acceptera det och anse att det är ok?
Varför det har införts nu kan väl bara bero på en sak, att man först nu med några års statistik kan konstatera att det är ett problem!

Har inget emot att dela på kostnaderna för sjukvård osv osv osv, men kan man göra något för att minska dom kostnaderna så är väl ingen ledsen för det!

För egen del fick man mer än gärna förbjuda rökning också, men då pratar vi om ett mycket större problem än att någon enstaka åker omkring med bristfällig säkerhetsutrustning i sina bilar..

Om vi vänder på det hela, skulle du vilja ta bort kontrollen av de punkter som kontrollerats fram till idag?
Bälten, belysning, däcksmönster osv osv..
Antar att du tänker, nä, självklart inte! Men varför är det så självklart att kolla detta men inte säkerhetsutrustning som tillkommit senaste 20 åren?

Om en bil är godkänd att säljas på ett visst vis så är besiktningens uppgift att se till att bilens säkerhetsfunktionen motsvarar det som bilen såldes med när den var ny.

Jämförelsen mellan bilar som har och inte har airbag är lite intressant, men i så fall tycker du att man ska sluta kolla bälten på alla bilar då eftersom många veteranbilar idag saknar bälten efterssom dom inte tillverkades med det.
Det blir precis samma parallell!
Tror nog dom flesta håller med dig variosboy.
Men faktum kvarstår och som rubriken lyder, många i övrigt bra bilar riskerar att "ful repareras" eller skrotas ut ,mkt pga av att reservdelar ej går att uppbringa eller i vissa fall överstiger bilen bruksvärde.
Variosboy skrev:Varför det har införts nu kan väl bara bero på en sak, att man först nu med några års statistik kan konstatera att det är ett problem!

Vad är ett problem?
Ge mig den , jag har letat och letat men hittar den inte.

Har inget emot att dela på kostnaderna för sjukvård osv osv osv, men kan man göra något för att minska dom kostnaderna så är väl ingen ledsen för det!

För egen del fick man mer än gärna förbjuda rökning också, men då pratar vi om ett mycket större problem än att någon enstaka åker omkring med bristfällig säkerhetsutrustning i sina bilar..

Om vi vänder på det hela, skulle du vilja ta bort kontrollen av de punkter som kontrollerats fram till idag?
Bälten, belysning, däcksmönster osv osv..
Antar att du tänker, nä, självklart inte! Men varför är det så självklart att kolla detta men inte säkerhetsutrustning som tillkommit senaste 20 åren?

Om en bil är godkänd att säljas på ett visst vis så är besiktningens uppgift att se till att bilens säkerhetsfunktionen motsvarar det som bilen såldes med när den var ny.

Jämförelsen mellan bilar som har och inte har airbag är lite intressant, men i så fall tycker du att man ska sluta kolla bälten på alla bilar då eftersom många veteranbilar idag saknar bälten efterssom dom inte tillverkades med det.
Det blir precis samma parallell!
Kolla kan man göra men varför måste det resultera i körförbud bara för att det tillkommit de senaste 20 åren?
En del extra utrustning räcker med kankse med att det införs i protokollet.

Då kan vi ju all utrustning de senaste 20 åren körförbud enligt ditt resonemang.
Så trasiga bälten ska inte ge körförbud? För i förlängningen är det ju precis det du säger.

All säkerhetsutrustningen som inte fungerar tycker jag ska kunna ge körförbud ja!

Om 20 år när alla bilar haft avståndsradar i 10 år kommer säkert det också att bli en punkt i protokollet för bilprovningen. Bilarna utvecklas och den utvecklingen tycker jag helt klart att bilprovningen ska följa med!
Allt detta efterssom säkerhetsutrustningen tenderar att få folk att köra slarvigare och förlita sig på alla systemen ombord. Och efterssom det är stört omöjligt att styra människors betende så är det väl bättre att rätta in tekniken och bedömningen av densamma utifrån hur människor fungerar!?
Hur som helst.
Jag plockade ur mitt styrdon och skickade iväg det, vi får hoppas på en lösning.
Det är det enda bilen föll på , vid besiktning.

Det tråkiga är inte kostnaden utan tiden det tar och bilen blir stående.

Hade jag kunnat köpa en helt ny modul för 2500kr - 3k så hade jag inte tvekat en sekund bara köpt den och bytt.
ok då har man fått fakturan.

Felsäkning inget fel konstaterat + en uppmaning att radera felkoden efter montering.
Körförbud den 23.e sen har jag ytterligare 30 dagar på mig att lösa problemet.

Men jag att målet kommer att uppnås att får bort dessa "farliga bilar" från våran vägar.

Det blir nog skroten, jag ska personligen köra in bilen på skrotgårn.
av *pettson*
Jag var på en skrot idag. Dom har inga styrdon till SRS ligger på nätet men har ligger på lagret eftersom dom aldrig efterfrågas.
En begagnad modul är oftast ett samtal bort. Men 9 av 10 fungerar så att går det inte att slå fram på nätet så finns det inte. Det gäller köp av alla de slag.

Pris? tja jag fick ett förslag på 300spänn?
Viktigast är att ha numret på modulen så du får en med samma nummer. Ingen programmering ska krävas på så gammal bil.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

då behöver du en låssmed dom kan […]

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]