- ons 11 apr 2012, 12:01
#636147
De kollar inte felkoder på alla bilar.
Regel säger att lampan måste fungera, dvs den ska lysa upp vid start och sedan släckas den får inte lysa konstant.
Jag själv drabbades av detta då regeln infördes.
Tidigare har detta inte ingått i deras kontoll.
När airbaglampan lyser så är systemet frånkopplat.
Om det är så farligt att åka run med detta varför har det varit ok ur trafiksäkerhetssynpunkt att göra så i 10 års tid?
Eu inför en massa regler på konsumenternas bekonstnad.
Detta gynnar bara biltillverkarna.
Ska en sådan regel införas pga att det är farligt att åka runt med lysande airbaglampa så måste det finnas alternativ.
Ungefär som när den blyande bensinen togs bort, det kunde inte göras helst plötsligt och när det gjordes så fanns alternativ.
En airbagmodul som tillverkades 1998 kan inte kosta 5000 kr för konsumenten år 2012 + 15 minuters arbete 1200kr för att mata in 2 siffror i den via en dator.
Det är märkligt vi har lagar som gör det förbjudet för företag att prisdumpa men uppåt är det helt ok.
Anmärkning på besiktning för fel i systemet ok jag köper den.
Men kan tillverkarna inte inför nån sorts standard för dessa farliga produkter så är det kanske dags att lagstifta den.
Ett förslag
Komponenterna ska vara lätt tillgängliga för utbyte.
Det ska finnas reservdelar att tillgå.
Systemet ska kunna frånkopplas och göras strömlöst på plats tex vid en olycka även om batteriet är inkopplat.
För mig är detta en gåta.
Det enda detta kommer resultera i är manipulerade system, där bilen går igenom igenom besiktningen på grund av att lampan indikerar som den ska.
Sen att bilen saknar airbag m.m. vet köparen inte om.
Alternativet är ett stort sopberg med bilar och elektronik.
Airbag moduler säljs på skroten, men vad får man?
Det kommer och har redan vuxit fram en ny marknad i detta, att reparera elektronik till halva kostnaden.
Jag själv bestämde mig att lösa detta en gång för alla och plocka ut styrdonet från min bmw och skickade det för reparation alternativt utbyte till tyskland.
Det kostar lite men jag får det felsökt testat och reparerat och förhoppningsvis är det en permanent lösning.
Regel säger att lampan måste fungera, dvs den ska lysa upp vid start och sedan släckas den får inte lysa konstant.
Jag själv drabbades av detta då regeln infördes.
Tidigare har detta inte ingått i deras kontoll.
När airbaglampan lyser så är systemet frånkopplat.
Om det är så farligt att åka run med detta varför har det varit ok ur trafiksäkerhetssynpunkt att göra så i 10 års tid?
Eu inför en massa regler på konsumenternas bekonstnad.
Detta gynnar bara biltillverkarna.
Ska en sådan regel införas pga att det är farligt att åka runt med lysande airbaglampa så måste det finnas alternativ.
Ungefär som när den blyande bensinen togs bort, det kunde inte göras helst plötsligt och när det gjordes så fanns alternativ.
En airbagmodul som tillverkades 1998 kan inte kosta 5000 kr för konsumenten år 2012 + 15 minuters arbete 1200kr för att mata in 2 siffror i den via en dator.
Det är märkligt vi har lagar som gör det förbjudet för företag att prisdumpa men uppåt är det helt ok.
Anmärkning på besiktning för fel i systemet ok jag köper den.
Men kan tillverkarna inte inför nån sorts standard för dessa farliga produkter så är det kanske dags att lagstifta den.
Ett förslag
Komponenterna ska vara lätt tillgängliga för utbyte.
Det ska finnas reservdelar att tillgå.
Systemet ska kunna frånkopplas och göras strömlöst på plats tex vid en olycka även om batteriet är inkopplat.
För mig är detta en gåta.
Det enda detta kommer resultera i är manipulerade system, där bilen går igenom igenom besiktningen på grund av att lampan indikerar som den ska.
Sen att bilen saknar airbag m.m. vet köparen inte om.
Alternativet är ett stort sopberg med bilar och elektronik.
Airbag moduler säljs på skroten, men vad får man?
Det kommer och har redan vuxit fram en ny marknad i detta, att reparera elektronik till halva kostnaden.
Jag själv bestämde mig att lösa detta en gång för alla och plocka ut styrdonet från min bmw och skickade det för reparation alternativt utbyte till tyskland.
Det kostar lite men jag får det felsökt testat och reparerat och förhoppningsvis är det en permanent lösning.