Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MonicaF
Jag har nu haft en S70 2,4T -00 med automatisk växellåda i snart två år, den har gått drygt 31 000 mil.

Har märkt att när lock-up ska gå i eller ur på fjärde växeln så kan den stöta till mer eller mindre kraftigt, någon gång ganska ordentligt. Vanligen blir det kraftigare ju högre belastningen på motorn är, men inte alltid och ibland märks det nästan inte alls. Det tycks tyvärr långsamt bli värre. I övrigt verkar växellådan fungera helt felfritt.

Om någon kan hjälpa mig med idéer på vad som kan orsaka detta och vad som kan göras så skulle jag uppskatta det! :D
av MonicaF
Tack för svar! :) Oljan är i alla fall inte bytt under min tid som ägare och det är möjligt att den aldrig är bytt. Har inte tittat på motorfästena men ska sätta det på min att göra-lista. Vad händer rent mekaniskt när lock-up går in och ur?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Om det är samma som på 850 borde då inte pilen till automaten eventuellt blinka, en sak som kan ställa till med konstigheter är ju Pnp omkopplaren men det är bara en tanke.
av MonicaF
Alfredo skrev:Om det är samma som på 850 borde då inte pilen till automaten eventuellt blinka
Den kanske borde, men jag har inte sett den lampan blinka någonting. Pnp-omkopplare.. Hmm, kan nog vara överkurs för mig att ordna upp detta själv. :|
av MonicaF
Tack! Finns det någon lista på vad delarna heter?

Kom att tänka på det att den inte beter sig så här innan motorn (och växellådan antar jag) blivit helt varm, om det kan ge någon en idé. ;)
av MonicaF
Oljenivån verkar vara OK. Oljan är kanske snarare ljusbrun än röd men luktar inte bränt.

Edit: Har grävt bland förra ägarens kvitton och hittat att oljan i växellådan byttes på verkstad vid 25 500 mil.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]