- ons 11 apr 2012, 22:06
Gourmand skrev:Utan att gå i polemik med tidigare kommentarer, så tror jag att du ska vara medveten om att på ett bilforum som detta, så rekommenderas nästan alltid så starka motorer som möjligt. Oftast så räcker dock de mindre och snålare motorerna alldeles utmärkt för de flestas behov. Prova och bilda dig en egen uppfattning. De svar du får här är i princip givna på förhand, utom från mig och några till. Vad gäller servicekostnader på DRive-modellen är de lägre än på D3-modellen, då det inte finns någon som helst anledning att byta partikelfiltret på denna PSA-motor, iaf inte vid 12 000 mil. Det är bara Volvo som hävdar detta, ej de som konstruerat motorn (Peugeot/Citroen). Personligen kan jag tro att Drive-motorn kan vara aningen svag i den tunga V70:n, särskilt om du ska dra t.ex. husvagn. Men, återigen - prova själv och bilda dig en egen uppfattningJag tror inte det är riktigt sant. Däremot tycker nog många här att det är roligt med större motorer, men jag vill ändå hävda att de flesta här på forumet förstår och nog själva kan tänka sig en bil som skall fungera som ett transportmedel från A till B. Varken DrivE eller D3 är några sportbilar. Skulle jag själv köpa ny bil skulle jag välja DrivE eftersom jag inte har råd med mer då jag prioriterar mer utrustning.... andra gör tvärt om. Vad är det som gör DrivE:n i detta fallat bättre? Lackade tackräcken? Innebär det att du jämför Summum mot Kinetic? Annars känns det som en små smak i sammanhangen (även om lackade rails är skit snygga :D ) Drag + vinterhjul + (förmodligen) mindre värdeminskning + billigare service + större motor är saker som jag absolut tycker är värda 16000kr
V60 D4 AWD Summum BE PRO MY15, DS, Lastpkt.,VOC, Electic silver.
V70 II 2,4d Summum MY10 *såld*
V70 II 2,4d Summum MY10 *såld*