Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
Gourmand skrev:Utan att gå i polemik med tidigare kommentarer, så tror jag att du ska vara medveten om att på ett bilforum som detta, så rekommenderas nästan alltid så starka motorer som möjligt. Oftast så räcker dock de mindre och snålare motorerna alldeles utmärkt för de flestas behov. Prova och bilda dig en egen uppfattning. De svar du får här är i princip givna på förhand, utom från mig och några till. Vad gäller servicekostnader på DRive-modellen är de lägre än på D3-modellen, då det inte finns någon som helst anledning att byta partikelfiltret på denna PSA-motor, iaf inte vid 12 000 mil. Det är bara Volvo som hävdar detta, ej de som konstruerat motorn (Peugeot/Citroen). Personligen kan jag tro att Drive-motorn kan vara aningen svag i den tunga V70:n, särskilt om du ska dra t.ex. husvagn. Men, återigen - prova själv och bilda dig en egen uppfattning
Jag tror inte det är riktigt sant. Däremot tycker nog många här att det är roligt med större motorer, men jag vill ändå hävda att de flesta här på forumet förstår och nog själva kan tänka sig en bil som skall fungera som ett transportmedel från A till B. Varken DrivE eller D3 är några sportbilar. Skulle jag själv köpa ny bil skulle jag välja DrivE eftersom jag inte har råd med mer då jag prioriterar mer utrustning.... andra gör tvärt om. Vad är det som gör DrivE:n i detta fallat bättre? Lackade tackräcken? Innebär det att du jämför Summum mot Kinetic? Annars känns det som en små smak i sammanhangen (även om lackade rails är skit snygga :D ) Drag + vinterhjul + (förmodligen) mindre värdeminskning + billigare service + större motor är saker som jag absolut tycker är värda 16000kr
av Lövet
Gourmand skrev:Det är klart att man ska serva bilen. Men, det finns ingen som helst anledning att byta partikefiltret på den äldre Drive-modellen vid 12 000 mil. Det är inte att serva bilen, det är att begå en dumhet och har definitivt inget med snålhet att göra. Det är dumt att låta sig luras på pengar.
Jag köper inte din argumentation. Vad är det som säger att det är samma filter på DRIVe som på Citroen bara för att motorn är samma? Jag vill gärna att du bemöter faktumet att det är olika filter på 2.0D på V70/V50 trots samma motor. Vad är det som säger att samma inte gäller för 1.6D?
av Gourmand
Ingenting, men det har egentligen inte med frågan att göra. Det finns ett fåtal tillverkare av partikelfilter, även om det var Citroen/Peugeot som uppfann tekniken. När det är dags att ev. byta filtret vid ex 24.000 mil eller 30.000 mil, så köper man inte detta av vare sig Volvo, Peugeot eller Citroen. Det gör inga seriösa bilmekar. Volvo har lyckats dilla i folk att filtret måste bytas vid 12.000 mil och har lagt in det in det i serviceschemat. Det är ett rent bedrägligt beteende från Volvo och utgår från att folk är korkade. Men, framförallt så vilseleder det folk när de försöker räkna ut servicekostnaden på en tilltänkt bil.
av Lövet
Du vinner fortfarande inte över mig tyvärr. Har du artikelnummer eller nånting som indikerar att filtren är samma? Att du "vet" bättre än Volvo tror jag inte biter så mycket när du står och ska sälja bilen och spekulanterna undrar varför du inte följt serviceschemat.
av Enzo
D5 eller 1.6 D i mitt tycke. Vill du åka med så låga månadsräkningar på bensinkortet som möjligt, 1.6 D. Är det effekt du söker, D5. Jag anser att steget mellan D3 och D5 är större än mellan 1.6 D och D3. 1.6D räcker gott och väl till, vilket även D3 gör, men D3 känns ändå inte kraftfull, det gör däremot D5. Med tanke på bränslepriser som blir väl dessutom 1.6 än mer attraktiv längre fram kan jag tänka mig, och den är väl dessutom miljöbilsklassad.
Användarvisningsbild
av torwald
103815 skrev:Det där med lackade rails fattar jag inte, båda har momentum paket men på den lilla motorn har lackade rails men inte den andra. Varför?
Då har han nog specat bilen med det. Kostar någon tusing har jag för mig.
Enzo skrev:D5 eller 1.6 D i mitt tycke. Vill du åka med så låga månadsräkningar på bensinkortet som möjligt, 1.6 D. Är det effekt du söker, D5. Jag anser att steget mellan D3 och D5 är större än mellan 1.6 D och D3. 1.6D räcker gott och väl till, vilket även D3 gör, men D3 känns ändå inte kraftfull, det gör däremot D5. Med tanke på bränslepriser som blir väl dessutom 1.6 än mer attraktiv längre fram kan jag tänka mig, och den är väl dessutom miljöbilsklassad.
Nu var ju D5:an inget alternativ. Men man kan väl Polestar optimera D3 motorn om man vill komma närmare D5?
av Lövet
2 liters D3an finns inget polestar trim till. Det är 2.4liters D3an (till de fyrhjulsdrivna) som svarar bra på trim.
av perhall
Kan hålla med Enzo om man är bilentusiast. D3 är seg över 3500 varv och har ett smalt register.
Men för gemene man som kör normalt är D3 rena raketen jfr med 1,6d (jag har tyvärr bara kört 109 hk, inte 115 hk).
Det är väldigt bra tryck mellan 2000 och 3000 varv i D3 och för en normalbilist är den inte mycket långsammare än D5.
Däremot om man kör på motorväg över 130 eller vill acca ordentligt visar sig D3 från en helt annan sida.
D3 är helt enkelt en ovanlig motor, den är snabb eller seg beroende på hur man kör. Min farbror skulle tycka att den är en raket, jag tycker inte det.
PH
Användarvisningsbild
av torwald
andreas_lofgren skrev:2 liters D3an finns inget polestar trim till. Det är 2.4liters D3an (till de fyrhjulsdrivna) som svarar bra på trim.
OT: Det visste jag inte. Är 2.4liters D3an samma motor som min 2,4d, eller är det ytterligare en motor?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]