Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
andy78 skrev:Jo du borde kunna skruva loss kontakten.
Prova att ta loss kontakten och titta på den spraya lite kontaktspray.
Är det kontakten med kabeln på du menar,eller det svarta plastlocket på ena sidan med fyra skruv??
av 2444ever
Om det är MM-spjäll du har ska du INTE ta loss kontakten på spjället, vad jag förstått. Det enda man kommer åt med dessa är att rengöra invändigt där själva spjället sitter.

Finns väldigt många trådar om gasspjäll, spjällhus etc.
Användarvisningsbild
av snepo
2444ever skrev:Om det är MM-spjäll du har ska du INTE ta loss kontakten på spjället, vad jag förstått. Det enda man kommer åt med dessa är att rengöra invändigt där själva spjället sitter.Du menar att man inte ska ta bort kabeln på spjället,eller locket med fyra skruv?

Finns väldigt många trådar om gasspjäll, spjällhus etc.
Användarvisningsbild
av Vojje
2444ever skrev:Om det är MM-spjäll du har ska du INTE ta loss kontakten på spjället...
Vår ärade medlem chippah tog bort kontakten på sin -03, 140 hkr. Har dock ingen aning om det var MM- eller Boschspjäll på hans bil.
Användarvisningsbild
av snepo
2444ever skrev:Är det MM-spjäll du har? (Magneti Marelli)
Yes det är MM gul etikett.Det svarta locket som sitter med fyra skruvar,vad är det där bakom eller inget man törs öppna.
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
2444ever skrev:Är det MM-spjäll du har? (Magneti Marelli)
Yes det är MM gul etikett.Det svarta locket som sitter med fyra skruvar,vad är det där bakom eller inget man törs öppna.
Idag när jag åkte från jobbet så dog den nästan när jag skulle iväg,sen hoppade den iväg med ett skutt.Stått i nio timmar +3 grader.Inte lika illa imorse hemifrån då jag har garage +15 grader.
av 2444ever
Jag skulle inte öppna varken där sladden går in eller locket "på sidan", men är ingen jätteexpert. Plöjde kilometervis med trådar när jag hade problem, och ingenstans läste jag om någon som öppnat lock eller sladd och fixat något där. Iofs gällde de flesta (alla?) trådar spjäll med vita MM-etiketten. Verkar inte vara så många som haft problem med den gula. Men som sagt, jag skulle inte ha skruvat loss något.
Användarvisningsbild
av snepo
2444ever skrev:Jag skulle inte öppna varken där sladden går in eller locket "på sidan", men är ingen jätteexpert. Plöjde kilometervis med trådar när jag hade problem, och ingenstans läste jag om någon som öppnat lock eller sladd och fixat något där. Iofs gällde de flesta (alla?) trådar spjäll med vita MM-etiketten. Verkar inte vara så många som haft problem med den gula. Men som sagt, jag skulle inte ha skruvat loss något.
Ok då låter jag bli att öppna nåt.Jag får väl lämna in den på verkstad och hoppas de hittar nåt.Det är ju dyrt att chansa på att gasspjället är paj,även om bilen har en del av dessa symptom.Tycker att det är konstigt om det är gasspjället,eftersom den går så illa vid kall motor och inte alls lika illa varm.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]