Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Vojje skrev:
snepo skrev:Men kanske är lambdasonden iaf,den reglerar väl bränsleblandning?
Ja, den hjälper ju motorstyrningen att åstadkomma den ideala bränsleblandningen men jag tror inte att du har fel på sonden, tvärt om talar den om att lambdaregleringen ligger utanför tillåtna värden.

Jag tror att det finns flera olika felkoder på aktiv lambdareglering som skulle kunna ge en fingervisning på om bränsleblandningen är fet eller mager.

Du kan t.ex. leta efter tjuvluft som slinter in efter LMM.
När byttes bränslefiltret, om det nu överhuvudtaget är bytt?
Ja den är bytt,servade den i december
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
Vojje skrev:
snepo skrev:Men kanske är lambdasonden iaf,den reglerar väl bränsleblandning?
Ja, den hjälper ju motorstyrningen att åstadkomma den ideala bränsleblandningen men jag tror inte att du har fel på sonden, tvärt om talar den om att lambdaregleringen ligger utanför tillåtna värden.

Jag tror att det finns flera olika felkoder på aktiv lambdareglering som skulle kunna ge en fingervisning på om bränsleblandningen är fet eller mager.

Du kan t.ex. leta efter tjuvluft som slinter in efter LMM.
När byttes bränslefiltret, om det nu överhuvudtaget är bytt?
Ja den är bytt,servade den i december
Jag bytte slangarna från laddtrycksventilen i helgen.Har provat att spreja startgas där jag kommit åt,men ingen skillnad.Kommer ju inte åt överallt då,eftersom det är trångt och mycket grejor i motorrummet på en t6:a.
Användarvisningsbild
av Vojje
Att det är trångt kan jag tänka mig.
Hade du spjället demonterat när du rengjorde?
Hur har du det med vevhusventilationen? Mycket skit där kan sota ner spjället, men borde inte göra det på några månader.
Det finns ju en rad klassiska felkoder som indikerar att spjället havererat i elektroniken.
av andy78
Kolla efter läckage i avgassystem, det räcker med ett hål stort som ett synålsöga för att den ska suga in luft.
det kan komma från hål eller skarvar.
Användarvisningsbild
av snepo
Vojje skrev:Att det är trångt kan jag tänka mig.
Hur har du det med vevhusventilationen? Mycket skit där kan sota ner spjället, men borde inte göra det på några månader.
Det finns ju en rad klassiska felkoder som indikerar att spjället havererat i elektroniken.
Vevhusventilationen var rengjord på volvoverkstad när jag köpte den i juni förra året.Spjället hade jag demonterat när jag rengjorde.Ja tänkte oxå på att elektroniken pajat i spjället,för ibland känns det som att det inte händer nåt när man trampar ner gasen,sen trycker jag sakta ner mer och mer och då blir det som ett litet ryck när den börja dra.För om jag fattat rätt så är det typ en potentiometer i gasspjället.
Användarvisningsbild
av snepo
andy78 skrev:Kolla efter läckage i avgassystem, det räcker med ett hål stort som ett synålsöga för att den ska suga in luft.
det kan komma från hål eller skarvar.
.Ok går det att försöka täppa igen röret där bak som man gjorde förr?om det är tätt så stannar motorn.
Användarvisningsbild
av snepo
Vilka är de felkoderna?Hade ju nåra felkoder som inte kom upp sista gångerna,har för mig att det var intern styrmodul RAM arbetsminne.Sen stod det intermittent på alla felkoder som fanns.
av andy78
snepo skrev:
Vilka är de felkoderna?Hade ju nåra felkoder som inte kom upp sista gångerna,har för mig att det var intern styrmodul RAM arbetsminne.Sen stod det intermittent på alla felkoder som fanns.

Man kan ju tycka att har du fel på gasspjället så borde det ge en felkod, på vissa bilar finns det en gasspjällspotientionmeter som man kan byta.
Även på bmw kan man få felkod på gasspjället, men det är egentligen kontakten till gasspjällspotentiometern som oxiderar fast det ej syns.
rengöring med oxide clean och contact protect brukar lösa problemet.

kan någon tala om vart i kontrollpanelen jag kryssar i "Meddela mig när tråden besvaras" permanent så jag slipper göra det varje gång jag skriver ett inlägg?
Användarvisningsbild
av snepo
andy78 skrev:
snepo skrev:

Man kan ju tycka att har du fel på gasspjället så borde det ge en felkod, på vissa bilar finns det en gasspjällspotientionmeter som man kan byta.
Även på bmw kan man få felkod på gasspjället, men det är egentligen kontakten till gasspjällspotentiometern som oxiderar fast det ej syns.
rengöring med oxide clean och contact protect brukar lösa problemet.

kan någon tala om vart i kontrollpanelen jag kryssar i "Meddela mig när tråden besvaras" permanent så jag slipper göra det varje gång jag skriver ett inlägg?
Ok vet du var den kontakten sitter,där kabeln sitter eller?Det är ju värt att prova
av andy78
Jo du borde kunna skruva loss kontakten.
Prova att ta loss kontakten och titta på den spraya lite kontaktspray.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]