...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Jag irriterar mig som fan på dessa gravt retarderade drägg som inte kan uppföra sig som normalt folk utan som istället skall köra omkring och stesa sig med sina fula bilar och dessutom skräpa ned.
Bild

Snabbmatsrestaurangerna på A6-området gråter nog hela vägen till banken efter helgens omsättning...
Sunschreem skrev:
Willis skrev:
DDD skrev:

Vill jag ligga i mina lagliga 110/120 så får jag göra det såmycket jag vill. Att du ska köra förfort är dina problem.

Visst, ditt bekymmer att förklara hur du kommit om en bil som kör i max lagstadgad hastighet ;)
Det har ALLTID, är, och kommer troligen ALLTID vara ett brott att hindra bakomvarande trafik. Det är din skyldighet att ALLTID ligga så långt till höger på körbanan det är möjligt. Sen om det är 2 eller 6 filer spelar ingen roll. Enda undantaget som kom i juni -10. Det är vid en väl trafikerad körbana där det kan ses som hindrande med flertalet fil ändringar. Alltså det i dagligt tal "fil körning", man får köra om i fil höger om passerande fordon.

Vart tog samspelet och respekten för andra trafikanter vägen?
Det är just samspelet som gör att trafiken.

//Christer de la Dette

Inlägget redigerat eftersom att det bröt mot forumsreglerna.
Moderator Tomas88
Stettler skrev: Det har ALLTID, är, och kommer troligen ALLTID vara ett brott att hindra bakomvarande trafik. Det är din skyldighet att ALLTID ligga så långt till höger på körbanan det är möjligt.
Du verkar inte ha lagtexten riktigt aktuell.

3 kap. 37 § Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

I jämförelse med överträdelse av hastighetsgräns är det betydligt besvärligare att åka dit för hindrande av trafik.
StringerBell skrev:
Stettler skrev: Det har ALLTID, är, och kommer troligen ALLTID vara ett brott att hindra bakomvarande trafik. Det är din skyldighet att ALLTID ligga så långt till höger på körbanan det är möjligt.
Du verkar inte ha lagtexten riktigt aktuell.

3 kap. 37 § Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

I jämförelse med överträdelse av hastighetsgräns är det betydligt besvärligare att åka dit för hindrande av trafik.
Men nu får du väl allt ge dig. Antingen kan du inte läsa och förstå Svenska, eller så tolkar du text helt utan för ramarna (enligt mitt tycke).
Det du refererar till i lagtexten, är ju precis det jag säger. Du får inte hindra bakomvarande trafik.
Jag vill ju mena att om man ligger kvar i vänster körfält bara för att man kan (så tolkade jag det). Då är det ett lagbrott!

Och sen menar du att bara för att det är svårare för lagens arm att bevisa brott om hindrande av trafik, så är det rätt och man kan göra så?
Har jag tolkat dig rätt då?

Och åter till min andra fråga. Vad är det för djäv... inställning i trafiken?

Vill även be om ursäkt om någon tog illa vid säg av mitt förra inlägg där jag kallade ett visst tankesätt för väl valda ord.
av *pettson*
Det finns gott om saker i vår herres hage (för dom som tror på sånt) som irriterar ibland.
Ett tillfälle är när man ska göra omkörning på motorväg.

Du närmar dej en lastbil, du håller dina 110. Du kikar i backspeglarna tomt bakom sånär som en prick långt bort i fjärran i samtliga speglar, och vrider på huvudet, all clear i döda vinkeln, går ut i vänsterfältet i lagom tid för att göra en bra manöver. Du har fått upp din bil precis vid släpets bakkant när du hör en tuta och det blinkar som satan bakifrån.
Där ligger snabba sture och tror på fullaste allvar att du, för att han går ända upp i röven på dej, tutar och blinkar, ska öka farten direkt. Hans krav på dej är att du ska stämpla på gasen rejält och försvinna ur hans åsyn. Du blockerar hans körfält.
Det är inte min sak att döma honom för han kör ordentligt för fort, det finns andra som gör det.
Men jag kör min lagliga hastighet under omkörningen, betydligt fortare än lastbilen hursomhelst och är förbi den på mindre än en minut totalt sett.
Jag har ingen laglig rätt att höja min hastighet ännu mer för att se till så det går ännu fortare förbi lastbilen, för att snabbe sture sitter och kräver det, för att han vill köra ännu fortare.
Så fort jag är om och på säker distans till lastbilen så går jag in i högerfältet igen.
Som tack så lägger snabbe sture upp ett finger som är ett universaltecken för tack får jag förmoda.
Han fortsätter sen sin färd som rakettestare i vänsterfilen så långt jag ser honom.

Naturligtvis är det här scenariot över på kort tid eftersom det inte tar evigheter att köra om en lastbil.
Men ändå, vilken inställning har man när man tror att man har rätt att kräva högre hastighet i pågående omkörning för att DU har bråttom?
En omkörning som redan pågår i max laglig hastighet. Här finns ingen anledning att tillfälligt gå över hastighetsgränsen för att göra en säker omkörning.
Det skiljer såpass mycket mellan lastbilen och motorvägshastigheten ändå att omkörningen ändå görs snabbt och säkert.
av llesrof
Ptja... jag brukar nog gasa på lite extra när jag skall om även om det gäller en lastbil på motorvägen. Men visst, kommer Snabbe Sture då så får han snällt vänta tills jag är klar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är så jag tänker också. Men det är ju fler här som tycker att en bilist under omkörning som håller laglig hastighet, "blockerar" vänsterfilen för att bilisten inte "gasar på" över tillåten hastighet och påtalar att det är bötesbelopp på det. Det är det inte.
Användarvisningsbild
av Camel
Så här säger trafikförordningen:
2 kap. 1 § En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
3 kap. 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
3 kap. 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Så här säger "Svensson" på bl.a. motorvägen:
Den ena föraren: Den f-n blockerar mitt körfält. Den andra föraren: Den f-n ska minsann hålla hastigheten och lugna ner sig.

Ingen av förarna har exklusiv rätt till vägen. Trafikförordnignen ger båda förarna ett antal skyldigheter, inga rättigheter.

Om man kör fortare än tillåten hastighet och hinner upp framförvarande trafik och denna håller lagstadgad hastighet så får man helt enkelt finna sig i detta, borde ju inte vara något problem att fatta egentligen. Men det är det ändå för vissa. Även om man håller lagstadgad hastighet och hinner upp framförvarande trafik som håller lite lägre hastighet så får man finna sig i detta. Men den framförvarande som kör sakta kan ev. också göra sig skyldig till brott mot trafikförordningen om uppsåt finns att "hålla igen" bakomvarande trafik (uttryckligen förbjudet) eller inte har något giltigt skäl för att köra saktare. Men i detta fall krävs att hastigheten är "överdrivet" låg.

Under normala och rimliga omständigheter räknas vare sig hastighetsöverträdelse eller hindrande av bakomvarande trafik som vårdslöshet. Även om båda förarna ev. begår brott mot trafikförordningen så blir straffvärdet för hastighetsöverträdelsen högre än hindrande av bakomvarande trafik. Men när en del blir riktigt förbannade tillkommer vårdslöshet i form av att den bakomvarande kör med för kort avstånd till framförvarande och/eller att den framförvarande helt enkelt saktar in och kör överdrivet sakta eller t.o.m. nästan stannar. Vart har samarbetet tagit vägen?

Några exempel på bötesbelopp:
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/T ... 111003.pdf
Ej använt körfält längst till höger = 500 kr
Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet/plötsligt bromsat/på annat sätt hindrat andra förares körning = 500 kr
Omkörning trots att förare av bakomvarande fordon påbörjat omkörning = 1200 kr
Omkörning trots att framförvarande givit tecken = 1200 kr
Efter omkörning till vänster ej hållit till höger så snart det kan ske = 1000 kr
Försvårande av omkörning = 1000 kr
ÖVERSKRIDANDE AV HÖGSTA TILLÅTNA HASTIGHET (vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer skall särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik.) Exempel: Överträdelse från 11 km/tim till och med 15 km/tim = 2000 kr
Willis skrev:
Sunschreem skrev:
DDD skrev:Då börjar vi!

Jag tycker att det är väldigt irriterande att bli blockerad när jag ligger i vänster körfält för omköring och fordon i höger körfält svänger ut framför mig.

Kom ihåg att det är förbjudet att ligga och blocka fordon som vill köra om. OCH NEJ! Det spelar ingen roll om du, som svängt vänster och vill hindra omkörade, inte vill köra te.x fortare än 110 km/h. Bort från omkörningsfilen om du inte kan använda gasfoten!!!!! :)

MVH

Vill jag ligga i mina lagliga 110/120 så får jag göra det såmycket jag vill. Att du ska köra förfort är dina problem.
Nu kanske vi skall hålla oss till fakta om vad diskussionen handlar om.
Personen reflekterade över andra trafikanter som går ut i vänster filen (och blockerar) fast det kommer snabbare trafik bakom. Och sedan anser den personen att han/ hon gör rätt i det. Alltså personen anser sig ha all laglig rätt att gå ut i omkörningsfil och blockera snabbare trafik (och ligga kvar där) bara för att personen håller högsta lagliga hastighet.
Och sedan försvara det med att "försök bevisa mitt lagbrott om du kan"!?

Böter eller inte böter. Det är en inställning som inte passar i trafiken. Och det är DET jag vänder mig emot och vilken av sakerna som har det högsta straffvärdet.
Jag anser att just den inställningen till sina medtrafikanterna har det största "straffvärdet".
Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej vi diskuterar detta, åtminstone jag och du citerar det också
DDD skrev:Då börjar vi!

Jag tycker att det är väldigt irriterande att bli blockerad när jag ligger i vänster körfält för omköring och fordon i höger körfält svänger ut framför mig.

Kom ihåg att det är förbjudet att ligga och blocka fordon som vill köra om. OCH NEJ! Det spelar ingen roll om du, som svängt vänster och vill hindra omkörade, inte vill köra te.x fortare än 110 km/h. Bort från omkörningsfilen om du inte kan använda gasfoten!!!!! :)

MVH
DDD skriver ju att han blir irriterad på att den som går ut för att köra om inte använder gasfoten utan kör i laglig hastighet. Det finns ingen som kan tvinga någon annan att överskrida laglig hastighet, och denne har all rätt i världen att fortsätta omkörningen i laglig hastighet.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 554
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak