Så här säger trafikförordningen:
2 kap. 1 § En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
3 kap. 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
3 kap. 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
3 kap. 37 § Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Så här säger "Svensson" på bl.a. motorvägen:
Den ena föraren:
Den f-n blockerar mitt körfält. Den andra föraren:
Den f-n ska minsann hålla hastigheten och lugna ner sig.
Ingen av förarna har exklusiv rätt till vägen. Trafikförordnignen ger
båda förarna ett antal
skyldigheter, inga rättigheter.
Om man kör fortare än tillåten hastighet och hinner upp framförvarande trafik och denna håller lagstadgad hastighet så får man helt enkelt finna sig i detta, borde ju inte vara något problem att fatta egentligen. Men det är det ändå för vissa. Även om man håller lagstadgad hastighet och hinner upp framförvarande trafik som håller lite lägre hastighet så får man finna sig i detta. Men den framförvarande som kör sakta kan ev. också göra sig skyldig till brott mot trafikförordningen om
uppsåt finns att "hålla igen" bakomvarande trafik (uttryckligen förbjudet) eller inte har något
giltigt skäl för att köra saktare. Men i detta fall krävs att hastigheten är "överdrivet" låg.
Under normala och rimliga omständigheter räknas vare sig hastighetsöverträdelse eller hindrande av bakomvarande trafik som vårdslöshet. Även om båda förarna ev. begår brott mot trafikförordningen så blir straffvärdet för hastighetsöverträdelsen högre än hindrande av bakomvarande trafik. Men när en del blir riktigt förbannade tillkommer vårdslöshet i form av att den bakomvarande kör med för kort avstånd till framförvarande och/eller att den framförvarande helt enkelt saktar in och kör överdrivet sakta eller t.o.m. nästan stannar. Vart har samarbetet tagit vägen?
Några exempel på bötesbelopp:
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/T ... 111003.pdf
Ej använt körfält längst till höger
= 500 kr
Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet/plötsligt bromsat/på annat sätt hindrat andra förares körning =
500 kr
Omkörning trots att förare av bakomvarande fordon påbörjat omkörning =
1200 kr
Omkörning trots att framförvarande givit tecken =
1200 kr
Efter omkörning till vänster ej hållit till höger så snart det kan ske =
1000 kr
Försvårande av omkörning =
1000 kr
ÖVERSKRIDANDE AV HÖGSTA TILLÅTNA HASTIGHET (vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer skall särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik.) Exempel: Överträdelse från 11 km/tim till och med 15 km/tim =
2000 kr