Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Selast
Mkt konstigt, igår eftermiddag postade jag ett meddelande om ett startproblem jag upplevt igår morse som nu verkar ha försvunnit från forumet... Jag hittar det inte bland mina trådar och ej heller om jag söker på allt jag skrivit via avancerad sökning.

I vilket fall som helst så undrar jag om någon har någon idé vad jag drabbats av. Förutsättningarna var som följer: Jag körde upp bilen till fjällen från Stockholm, en resa på 50 mil, i tisdags kväll utan problem. Jag tankade bilen full i Upplands-Väsby och hade lite mindre än halva tanken kvar igår morse. Bilen är en 06 med 11500 mil och ca 1500 mil sedan senaste servicen. Den har startat utan anmärkning hela vintern även om jag möjligtvis, kan vara en efterhandskontruktion, tyckt att det krävts lite mer för att den ska starta senaste tiden. Igår morse var det ca -4 grader ute när vi skulle starta och bilen hade stått parkerad på plant underlag över natten. Vid första startförsöket vred jag som vanligt nyckel till läget när alla lampor tänds och förvärmningen sätts igång. När "förvärmningsspiralen" slläckts försökte jag starta bilen men den tände aldrig utan motorn bara drogs runt och tände till någon enstaka gång men gick inte igång. Stängde av med nyckeln efter det misslyckade startförsöket och väntade någon minut innan samma procedur upprepades, dvs vänta på förvärmningen, startförsök och ingen tändning/start. Vid det tredje försöket var jag nästan desperat och lät motorn dra runt i vad som kändes som en evighet, vi snackar kanske 20-30 sekunder eller så, och till slut hoppade motorn igång och gick normalt. Efter någon minut eller så tändes meddelandet om att sot-filtret var igensatt, se manual. Jag körde bilen varm och den gick utan anmärkning, sen fick den stå 3-4 timmar och gick sedan att starta utan problem. Jag startade den några gånger till på eftermiddagen utan några problem. Jag fick inte heller några fler meddelanden om att sot-filtret skulle vara igensatt.

Mina frågor:
1. Vad kan det ha varit som gjorde att bilen inte startade?
2. Borde inte sot-filtret vara ordentligt utbränt efter 50 mils resan upp till fjällen för bara några dagar sedan?
3. Kan det vara så att man redan börjat med "sommar-diesel" i Stockholmstrakten och det var för kallt för den? (Låter otroligt då det bara var -4)
4. Skulle det hjälpa att köpa någon sorts bränsletillsats på någon lokal mack och hälla i tanken?

Tack på förhand!
Kör du korta sträckor i vardagen?
Kan det vara så att partikelfiltret regenererade på uppvägen men att det skapades en del sot som satte igen filtret?
Tanken är väl att sotpartiklarna ska bränna bort men i verkligheten kvarstår nog en del sotmjöl likväl.
Tack för svaret*! Ja bilen går mest kortare sträckor i vardagen. Långresorna blir Stockholm-Vemdalen tor ett antal gånger per vinter då vi har stuga där. Förra vintern fick jag ett sot-filter meddelande en gång men då hade vi inte åkt långt på mycket länge utan bara lokalt för att hämta och lämna barn etc.

Du tror alltså att det är sotfiltret som spökar eller missförstår jag dig?
Selast skrev: Du tror alltså att det är sotfiltret som spökar eller missförstår jag dig?
Det är precis det jag menar. Försök att köra en längre sträcka emellanåt alternativt på en lägre växel=högre varv, någon gång, då och då.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]