Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte för en vecka sedan ett luftfilter till min v70 2.4d. Satan vad jag fick ta i för att få igen locket på luftburken, filtrets gummikanter var aningen större än lockets inre mått och några mm för högt, efter att ha spenderat en stund att med mejsel peta in gummi kunde jag häva mig lite lätt på locket och dra till skruvarna. Tätare än en grodas arsle. ( enda som är tätare skulle vara en smålänning och tal om pengar :wink: )

Filtret då? inköpt hos Helmia bil i en blå och grann kartong prydd med texten Original, nuffrorna för reservdelskatalogen stämde även dom. Lik förbaskat var det större än det originalfilter som byttes ut.

Jag kör mycket Biltema på mina bilar och det funkas kalas, men så vet jag oxå att ALLT jag menar ALLT tillverkas med toleranser, filter som luftburk.
Om min luftburk ligger i den nedre skalan av toleransen och filtret i den övre, är då något fel? nej. Så inte for jag och klagade, jag fixade monteringen istället.
Det jag kan önska är tightare toleranser, men det kommer inte ske då någon tummen-mitti-handen-klåp kommer sabba sin motor och sedan skrika sig hes att det var tillverkarens fel efter att han monterat filtret fel.
qwerty skrev:Köpte för en vecka sedan ett luftfilter till min v70 2.4d. Satan vad jag fick ta i för att få igen locket på luftburken, filtrets gummikanter var aningen större än lockets inre mått och några mm för högt, efter att ha spenderat en stund att med mejsel peta in gummi kunde jag häva mig lite lätt på locket och dra till skruvarna. Tätare än en grodas arsle. ( enda som är tätare skulle vara en smålänning och tal om pengar :wink: )

Filtret då? inköpt hos Helmia bil i en blå och grann kartong prydd med texten Original, nuffrorna för reservdelskatalogen stämde även dom. Lik förbaskat var det större än det originalfilter som byttes ut.

Jag kör mycket Biltema på mina bilar och det funkas kalas, men så vet jag oxå att ALLT jag menar ALLT tillverkas med toleranser, filter som luftburk.
Om min luftburk ligger i den nedre skalan av toleransen och filtret i den övre, är då något fel? nej. Så inte for jag och klagade, jag fixade monteringen istället.
Det jag kan önska är tightare toleranser, men det kommer inte ske då någon tummen-mitti-handen-klåp kommer sabba sin motor och sedan skrika sig hes att det var tillverkarens fel efter att han monterat filtret fel.
Samma här, sista svåra klämmaren fick jag dit efter 6 veckor när det skunkit lite.
Pettson skrev:Lägger du på mönsterskyddskostnaderna och lite annat för extrabearbetning osv så finns där ingen prisskillnad alls mot dom andra.
Det var ju precis det jag skrev. Man får vad man betalar för.
Pettson skrev:Kanske är Biltema en egen republik?
Kommentarer överflödiga.
Pettson skrev:Det är säkert fullt med returolja och metallspåner i den oljan.
Inga problem då jag självklart använder Volvo Original oljefilter.
Pettson skrev:I övrigt gör du exakt som du vill, när du vill och hur du vill. Det intresserar mej inte.
Det vettigaste du skrivit på länge.
Tycker det börjar spåra ut lite!. Antingen är man för eller emot biltema tycks det som hur produkterna än ter sig vara.
Jag ser då med blotta ögan inte skilnad på ett biltema insatts filter till min volvo mot ett volvo orginal. Ska ta bilder sen på resp filter så ska folk få gissa vilket som är orginal/ biltema. 8)
Så fort man råkar skriva något positivt om just biltema, så kommer "halva jorden" drämmandes i skallen på en och förklarar hur dum och snål man är som handlar där, och desutom skriver om det..

Det finns väldigt mycket teorier om var delarna kommer ifrån och hur dom tillverkas, (pettson kan ha en poäng här..) , men framförallt kommer det fram många kommentarer som "jag har hört" , "en kompis farsa" , "en jobbarkompis" osv osv....
En av dom mer intressanta teorierna jag hört , var att biltema sålde delar som andra tillverkare sorterat ut pga toleransfel i tillverkningen :roll: ..(inlägg i en tråd på sävar ,där jag råkade medverka)

Mot sådana "argument" går det inte att hålla en vettig diskussion, fakta och bevis från ena hållet och fabler och "jag tror" från andra, då blir det rena sandlådenivån på disskussionen ju..
Jag har inte köpt så extremt mkt reservdelar på biltema,men det jag har köpt har passat perfekt.
På min gamla 850 har jag bytt,fjäderbenslager,bränsle/luftfilter,länkarmar.

På min nuvarande bränslefilter/luftfilter,bromsok runtom samt belägg.Inte varit något problem med passform eller kvalité.
Jag har högra bromsoket fram från AD bildelar (troligen renoverat) och vänstra från biltema. STOR prisskillnad, men jämn bromsverkan, trots att det gått tre år sen bytet. Det enda jag kan se att jag fick på det dyrare oket är nog ytfinish, då det är finare än biltemaoket. :D Får se om dom klarar 13 år som gamla oken gjorde..

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]