Köpte för en vecka sedan ett luftfilter till min v70 2.4d. Satan vad jag fick ta i för att få igen locket på luftburken, filtrets gummikanter var aningen större än lockets inre mått och några mm för högt, efter att ha spenderat en stund att med mejsel peta in gummi kunde jag häva mig lite lätt på locket och dra till skruvarna. Tätare än en grodas arsle. ( enda som är tätare skulle vara en smålänning och tal om pengar

)
Filtret då? inköpt hos Helmia bil i en blå och grann kartong prydd med texten Original, nuffrorna för reservdelskatalogen stämde även dom. Lik förbaskat var det större än det originalfilter som byttes ut.
Jag kör mycket Biltema på mina bilar och det funkas kalas, men så vet jag oxå att ALLT jag menar ALLT tillverkas med toleranser, filter som luftburk.
Om min luftburk ligger i den nedre skalan av toleransen och filtret i den övre, är då något fel? nej. Så inte for jag och klagade, jag fixade monteringen istället.
Det jag kan önska är tightare toleranser, men det kommer inte ske då någon tummen-mitti-handen-klåp kommer sabba sin motor och sedan skrika sig hes att det var tillverkarens fel efter att han monterat filtret fel.