Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:Konstig gång osv osv, rengöra/ byta spjäll?

Dedär med magnetventilen var ju spääande, kanske jag ska testa att byta på min ( inte för att jag tycker den är slö ), men den har gått 30k och kanske får lite mer pulver då? :mrgreen:
Då ryker väl kopplingen och drivknutarna som tack för kaffet :wink: .
Användarvisningsbild
av Perc
Magnetventilen låter intressant. Detta är min första turbobil så jag har pinsamt dålig koll. Vilken prisklass brukar en magnetventil ligga i och hur mycket måste man riva för att komma åt den?
av llesrof
Hur märker man att magnetventilen är dålig? Jag inbillar mig ibland att man bil är lite, knappt märkbart, småryckig.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vojje skrev:
bensinskalle skrev:Konstig gång osv osv, rengöra/ byta spjäll?

Dedär med magnetventilen var ju spääande, kanske jag ska testa att byta på min ( inte för att jag tycker den är slö ), men den har gått 30k och kanske får lite mer pulver då? :mrgreen:
Då ryker väl kopplingen och drivknutarna som tack för kaffet :wink: .
Ah dom gör väl de.....

Haha, kanske skulle fixa mig något stopp för spjället istället då ^^
Användarvisningsbild
av Vojje
Silvertejpa en träkloss under gaspedalen istället. Då håller bilen längre och du slipper bli fotograferad . :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Hur märker man att magnetventilen är dålig? Jag inbillar mig ibland att man bil är lite, knappt märkbart, småryckig.
Det är det jag har också. Samt lite småryckningar då man drar ut den genom ettan och tvåan. Kanske på högre växlar också, har inte testat.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Hur märker man att magnetventilen är dålig? Jag inbillar mig ibland att man bil är lite, knappt märkbart, småryckig.
På min förra bil 2,5T byttes magnetventilen 2 ggr under 10K mil. Kostnad per gång ca 500 kr för ventilen. Första gången på garanti. Enligt verkstaden är denna magnetventil nästan att betrakta som slitdetalj om körstilen är sådan att momentbegränsningen används ofta. I mitt fall höll ventilen ca 3K-4K mil.

Symptomen på min bil var:
-Sämre effekt både vid mellanvarv och toppen.
-Ibland upplevdes kraften som pulserande vid acceleration genom en växel
-Det sköna mustiga suget vid fullgas på 2:an och 3:an från låga varv var inte så mustigt längre, bara tillräckligt.
-Ryckningar vid gradvis gasuppsläpp från fullgas, kunde bli piggare en kortvarigt precis vid gasuppsläppet.
-Ibland upplevdes motorn som piggare om man gasade 2/3 istället för fullt

Efter byte av magnetventilen förvann symptomen helt.
av llesrof
MIn har rullat snart 14000 mil och vad jag vet är den inte bytt. En femhundring för ventilen, men vad kostar bytet om man låter en verkstad göra det?
Användarvisningsbild
av Camel
Bytet ska inte behöva kosta mycket. Sista gången fick jag det gjort vid en service. Fick betala tot. 700 kr för både ventil och arbete om jag minns rätt (för några år sedan). Men då sa jag att de skulle byta den utan felsökning. Arbetet är lätt, den är ansluten med endast tre slangar och en elkontakt. Bara att lossa och byta.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]