- lör 07 apr 2012, 14:14
Jag har en V70 2.5T Titanium från 2003 med lite över 200 000 km på mätaren. En kompis har en vanlig 2.4 170hk, nåt år äldre, som gått ungefär 240 000. Båda är automater, min är dock Geartronic. När jag åker i hans bil noterar jag hur mycket finare motorn går. Betydligt mindre tomgångsvibrationer och lite tystare gång också. Min har ibland märkbara vibrationer på tomgång, men inte alltid. Förstår inte riktigt varför det bara händer ibland, men det verkar som det är vid något visst tomgångsvarvtal det sker. Kan tänka mig att arbetstemp, utomhustemperatur etc kan få tomgången att variera lite?
Skiljer det så mycket mellan dessa olika motorer eller är det nåt som är konstigt med min bil?
Ett konstigt symptom jag har är också att den går ner "tvärt" på tomgång igen efter att jag duttar till på gasen för att t.ex komma över en garagetröskel. Den går ner så tvärt att hela drivlinan liksom hoppar till. Jag har aldrig kört nån annan 2.5T så jag har lite svårt att jämföra, men min gamla 97:a med tioventilsmotorn hade absolut inga såna fenomen.
Borde jag kolla över mina motorfästen? Det övre är nyligen bytt mot ett Lemförder med den nya kantiga bussningen men jag har inte kollat på dom andra.
Skiljer det så mycket mellan dessa olika motorer eller är det nåt som är konstigt med min bil?
Ett konstigt symptom jag har är också att den går ner "tvärt" på tomgång igen efter att jag duttar till på gasen för att t.ex komma över en garagetröskel. Den går ner så tvärt att hela drivlinan liksom hoppar till. Jag har aldrig kört nån annan 2.5T så jag har lite svårt att jämföra, men min gamla 97:a med tioventilsmotorn hade absolut inga såna fenomen.
Borde jag kolla över mina motorfästen? Det övre är nyligen bytt mot ett Lemförder med den nya kantiga bussningen men jag har inte kollat på dom andra.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)

- By Tomas803