NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zauer
Hej, det är så att jag går i tankarna att köpa mig en C30. Jag funderar på en 2.4 eller en t5:a och min fråga är lite för och nackdelar med dessa två motorerna?
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Knight8806
Lite mer info skulle vara bra. Årsmodell? Manuell el. automat? Utrustningsnivå? Servicehistorik? Miltal?
av Lövet
T5 är betydligt roligare utan att dra mer bensin annat än vid ren stadskörning. Mitt tips.

Allt du läser om S40/V50 om problem gäller för C30 också eftersom det tekniskt är samma bil.
av zauer
Jag har tänkt mig en 07 eller nyare. Minst med momentum paketet. Jag tänkte om det var någon av dessa motorer som hade några barnsjukdomar. Sen lite allmänt om bilarna har försökt läsa mig till lite här men jag får ingen bra bild om bilen.
Tack för hjälpen
av Lövet
Både 2.4 och T5 är beprövade motorer. Grundkonstruktionen kom 1992 eller nåt så de flesta barnsjukdomar är borta.

Det jag hört på senare tid för C30 är mest elfel såsom tändningslås, larm och bränslepump.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja 07 eller nyare måste det bli för det finns inte äldre. :wink:
Har själv en C30 T5 -07 som jag snart ägt två veckor.
Väldigt pigg bil men drar en del soppa. Har hittills legat på 0,9 i snitt med ganska blandad körning.
Det enda jag har att anmärka på är att jag ibland har upplevt tvåans växel som lite trög att få i.
Är själv van vid att ha fyra dörrar på bilen så det tar ett tag att vänja sig vid att inte kunna öppna bakdörren och slänga in jackan lite snabbt och lätt.
Är det nåt mer du undrar över så bara fråga så ska jag svara om jag kan.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tomas88 skrev: Är själv van vid att ha fyra dörrar på bilen...
Du tycker inte att dörrarna är väl stora? Så stora att det blir trångt att komma i och ur bilen om en annan bil står jämte på en parkering?
Användarvisningsbild
av hozz
Du tycker inte att dörrarna är väl stora? Så stora att det blir trångt att komma i och ur bilen om en annan bil står jämte på en parkering?
Det där trodde jag med innan köp.
Jag hade en S60 innan denna eminenta C30. I garaget, som jag parkerar bilen ett flertal hundra gånger/år, har jag en lucka på ca 45cm från dörrkant till vägg.
Att öppna en C30 dörr i samma garage har jag en lucka på ca 42cm. Har man problem att komma ut genom dom sista centimetrarna så är kanske inte problemet dörrarna utan något annat.
Är själv van vid att ha fyra dörrar på bilen så det tar ett tag att vänja sig vid att inte kunna öppna bakdörren och slänga in jackan lite snabbt och lätt.
Jackan är väldigt lätt att slänga/lägga på passargerarsätet, eller skaffa ett takräcke.

Åter till trådskaparen....eller?
Jag har inga nackdelar att rapportera ang. T5. Det som beskrivs ovan kan jag gå igodo för. Ingen extra bensinförbrukning trots mer Hk. Sen har du ju möjligheten till Polestar optimering med mer Hk utan extra förbrukning.
Senast redigerad av 1 hozz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
hozz skrev:Har man problem att komma ut genom dom sista centimetrarna så är kanske inte problemet dörrarna utan något annat.
Hmm. Bara ngt jag hörde från en ägare av C30 som är längre än medellängd. Jag jobbar nu på att övertyga honom att införskaffa en C-Max istället.
Användarvisningsbild
av hozz
Hmm. Bara ngt jag hörde från en ägare av C30 som är längre än medellängd. Jag jobbar nu på att övertyga honom att införskaffa en C-Max istället.
Själv är jag 202cm och 115Kg. Kanske problemet med personen "du-har-hört-talas-om" beror på oträning, då kan han ju hålla sig till en Ford!

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]