NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
Efter min tidigare tråd om en V50 2.0F som jag inte köpte då den var alldelles för trött så har jag så att säga laddat om och börjat titta på D3 och D4 modellerna.

Som läget är just nu så får man faktiskt en D4 billigare än man får D3 begnat så tack marknaden :)

Men, vad ska man se upp med på MY11?
Sprickor, töjda sömmar på T-tecen är väl en klassiker (tyvärr) men vad mer?
av MatsO
Att det finns/fanns problem med T-tec klädseln är tyvärr ett känt faktum
En av trådarna i det ämnet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=64041

Sen finns det ju några här på forumet som har D4 så hoppades på lite erfarenheter från dem tex :)
Får jag rätt pris så väntar jag inte :). Får jag fel pris så kan det till och med bli så hemskt att det blir en Audi
av Omek
MatsO skrev:Att det finns/fanns problem med T-tec klädseln är tyvärr ett känt faktum
En av trådarna i det ämnet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=64041

Sen finns det ju några här på forumet som har D4 så hoppades på lite erfarenheter från dem tex :)
Får jag rätt pris så väntar jag inte :). Får jag fel pris så kan det till och med bli så hemskt att det blir en Audi
Borttaget på grund av brott mot forumreglerna
av jumu01
Har förvisso inte D4 men D3 men det är ju likadan motor men med annat chipning.
Då nu V50 hängt med så många år har dom fått till bilen till det positiva, men alla tekniska prylar brukar ju krångla förr eller senare, motorerna s.s D3 och D4 är en mycket lyckat innovation så dessa behöver man inte oroa sig så mycket över, du får ta bränsleförbrukningen med en nypa salt då det inte stämmer med den bilfabrikanten uppger, räkna med 1 dl mer per mil.
Kolla bara upp elen på bilen, själv har jag problem med tändningslåset ett fel som kommer och går, men det kommer att bli ett garantiärende.
Är bilen bara välskött och servad tror jag inte att du kommer att göra något bottennapp.
av MatsO
Har räknat med att om jag kommer till blandatsiffran för min vanliga körning (90% landsväg 10%) stad så är det riktigt bra.
Jämfört med nuvarande V40 så blir det nästan 3 dl per mil i besparing och det skiljer bara 200 kr/år på skatten så just den biten ser ju riktigt bra ut.

Elen sätts upp på kolla listan på fläcken.
Jag har som plan att försöka hitta en som har gått som tjänstebil och då brukar service vara riktigt gjort då det ju ingår i kalkylen redan från början.
Lackbehandling blir bland det första jag tänker kosta på bilen plus ev lite extra rostskydd i hjulhusen om nån har ett bra tips på firma i Sundsvallsområdet som är bra på sånt
Framhjulslagren på V50 sitter lite utsatta i hjulhusen och är föremål för byte om de inte är av bra kvalié. Om man hör ljud från "däcken" vid vänster eller högersväng så är standard tipset att höger eller vänster lager är på väg att bli dåligt.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]