js1 skrev:Hm, det här var helt nytt för mig och mycket intressant läsning. Att en motor kräver kontroll och ev justering av ventiler känns ju som att vrida tillbaka tiden 20 år. Om man som jag funderar på en begagnad 2,5FT som är ett par år gammal och kanske närmar sig dom 9000 milen kan man ju lätt hålla sig för skratt när man ställs inför den servicen. :(
Det tillsammans med alla larmrapporter om Taxibilar i Stockholm som havererat runt 10.000 mil gör det ju sådär lockande att byta bil. Jag såg 2,5FT som en sista chans att få en Volvo med en femma i. T4F med sin Fordbaserade fyra känns inte så kul. Visst går den bra och lär vara snål men det är nåt med Fordsläktskapet som tar emot . 8)
Man kanske får vänta ytterliggare nåt år till de nya Skövdemotorerna kommer.
Precis det som hände mig... 9000mila servicen är den första jag ska göra. Mina var nyservad när jag köpte den för 1500mil sedan.
Nu har det gått en dag och jag har lugnat ner mig lite

Jag är som sagt väldigt nöjd med bilen för övrigt. Ångrar lite bara att jag inte hade kollat upp det här med servicen bättre... Jag hade frågat runt en massa och läst här på forumet. Jag hade koll på de dubbla oljebyterna men inte på detta. Skulle nog ha köpt en D5:a istället om jag hade vetat om de totala servicekostanderna...
Intressant det där du skriver om taxibilarna... Servicekillen nämde att på dessa gör man justeringen redan på 6000mil... då blir det väldigt höga servicekostnader...