Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Ingen vettig egentligen. Det ligger helt på det känslomässiga planet. ( som så mycket annat när det gäller bilar :-)
Användarvisningsbild
av 1Burken
js1 skrev:Hm, det här var helt nytt för mig och mycket intressant läsning. Att en motor kräver kontroll och ev justering av ventiler känns ju som att vrida tillbaka tiden 20 år. Om man som jag funderar på en begagnad 2,5FT som är ett par år gammal och kanske närmar sig dom 9000 milen kan man ju lätt hålla sig för skratt när man ställs inför den servicen. :(
Det tillsammans med alla larmrapporter om Taxibilar i Stockholm som havererat runt 10.000 mil gör det ju sådär lockande att byta bil. Jag såg 2,5FT som en sista chans att få en Volvo med en femma i. T4F med sin Fordbaserade fyra känns inte så kul. Visst går den bra och lär vara snål men det är nåt med Fordsläktskapet som tar emot . 8)
Man kanske får vänta ytterliggare nåt år till de nya Skövdemotorerna kommer.
Precis det som hände mig... 9000mila servicen är den första jag ska göra. Mina var nyservad när jag köpte den för 1500mil sedan.
Nu har det gått en dag och jag har lugnat ner mig lite :-) Jag är som sagt väldigt nöjd med bilen för övrigt. Ångrar lite bara att jag inte hade kollat upp det här med servicen bättre... Jag hade frågat runt en massa och läst här på forumet. Jag hade koll på de dubbla oljebyterna men inte på detta. Skulle nog ha köpt en D5:a istället om jag hade vetat om de totala servicekostanderna...

Intressant det där du skriver om taxibilarna... Servicekillen nämde att på dessa gör man justeringen redan på 6000mil... då blir det väldigt höga servicekostnader...
Användarvisningsbild
av MartinS
Som någon annan skrev. Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken... Men det är ju olyckligt omman köper bilen vid 8000mil och har tänkt ha den 2000mil, då gör det ju en större skillnad.

/Martin
MartinS skrev:Som någon annan skrev. Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken... Men det är ju olyckligt omman köper bilen vid 8000mil och har tänkt ha den 2000mil, då gör det ju en större skillnad.

/Martin

"Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken"???

Jag brukar titta på totalkostnaden för bilen som jag skall köpa. Vad den kommer att kosta under den tiden jag kommer att äga den. Då är 12 000kr väldigt mycket !
Användarvisningsbild
av MartinS
Sharkbait skrev:
MartinS skrev:Som någon annan skrev. Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken... Men det är ju olyckligt omman köper bilen vid 8000mil och har tänkt ha den 2000mil, då gör det ju en större skillnad.

/Martin

"Vad gör 1kr/mil, ingenting i praktiken"???

Jag brukar titta på totalkostnaden för bilen som jag skall köpa. Vad den kommer att kosta under den tiden jag kommer att äga den. Då är 12 000kr väldigt mycket !
Okej, vad kör du för bilar om 12.000kr på 12.000mil är mycket?

/Martin
Hej!

Jag har nyligen gjort 9.000 mil service på min bil och ingen kontroll av ventiler ingick och vad jag kan se så ingår inte det i serviceprogrammet heller. Lite konstigt tycker jag att det skulle vara motiverat för vissa utvalda att få den dyrare 11kkr servicen -> http://www.scribd.com/doc/88095214/Service

Mvh.
Användarvisningsbild
av Camel
Som jag skrev tidigare i tråden har t.ex. ford svängt fram och tillbaka genom åren om extra kontroll/justering av ventilerna för etanolbilar är nödvändigt eller inte. Det verkar som Volvo också gör det. När jag köpte min 2,5FT så frågade jag om någon service var extra dyr. De nämde t.ex. kamrem vid visst miltal samt en del annat. Men de sa inget om extra ventiljustering då. Frågade min ÅF vad som gäller nu och de svarade "att om man har kört på etanol så ska extra kontroll/justering göras av ventilerna, annars inte".

Det hela verkar inte vara så mycket vetenskap i. Det hade varit intressant att få reda på utfallet av de extra kontrollerna som görs. Behövde man uföra ventiljustering eller inte? Det borde ju finnas omfattande statistik på detta vid det här laget.
Användarvisningsbild
av 1Burken
whennebab skrev:Hej!

Jag har nyligen gjort 9.000 mil service på min bil och ingen kontroll av ventiler ingick och vad jag kan se så ingår inte det i serviceprogrammet heller. Lite konstigt tycker jag att det skulle vara motiverat för vissa utvalda att få den dyrare 11kkr servicen -> http://www.scribd.com/doc/88095214/Service

Mvh.
Jag pratade med en auktoriserad verkstad först (ingen nämnd och ingen glömd) de hade koll på detta. Priset fick jag av dem. Men i min omnejd finns det flera volvohandlare med verkstäder. Jag ringde därför nästa för att kolla om de tog lika mycket betalt. DÅ fick jag pris på en Service 2.0. Jag upplyste dem om justeringen och han bad att få återkomma. När han sedan hörde av sig visade det sig att justeringen/kontrollen ska göras och att det är viktigt men att han inte visste om det. Det som är relevant är att det endast gäller den motorn som jag har. Jag vet inte motornummret men det är 231hp i den.
Mvh Andreas
av kitco
Men samtidigt om det nu är så viktig kontroll som service killen påpekade, varför visste han inget om detta det finns ju liksom inte 1st 2,5FT i sverige.

Det måste ju finnas massor som har gjort 9000mila servicen utan att ha fått ventilkontrollen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)