Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sungam
Var inne på besiktningen och hämtade en to-do lista till min 850 tidigare i veckan. Bl.a. fick jag anmärkning på ABS-lampa som inte lyser, dvs inte ens när man startar för att sedan slockna. Har sedan en tid tillbaka haft problem med hastighetsmätaren samt abs:en, hastighetsmätaren fungerat varannan gång man startat och ABS:en "durrat".

Tog loss kontaktstycket och mätte enl tidigare tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 43&start=0
Fick ca.1kohm på höger bak, resten inget.

Amitionen har varit att hålla liv i bilen ett år i taget. Frågan är hur omfattande fel det kan tänkas vara eller om det är läge att ge upp och donera bilen till en skrot? ??:-/
Visst, är det bara lampan som är trasig och tre st givare är det kanske värt att överväga. Lägg där till att jag redan dargit av skruven till givaren VF.

Resterande anmärningar såsom läckande avgas, dåliga bromsar, rost osv kan jag hantera.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har ABS'n fungerat någonsin medans du har haft bilen? Kan ju tänkas att föregående ägare helt enkelt pillat bort lampan (inte helt ovanligt). Annars är det inte ovanligt med trasiga lödningar i ABS-enheten.
av sungam
Nja, betvivlar starkt att svärmor pillat på ABS-lampan :lol:
Och med tankte på att jag inte har någon resitans i givarna (3/4) så borde ju inte felet ligga i ABS-enheten väl?
Användarvisningsbild
av valpensteiner
Hade samma problem själv , fast tvärtom , den lös hela tiden ,, klippte kabeln och brygga till SRS-lampan, var iofs inte en 850 så jag vet inte om 850 har sån (som är enkel att koppla in på ) , annaras ett innerbelysningsrelä (tidrelä) och koppla in ..
Användarvisningsbild
av zezam
valpensteiner skrev:Hade samma problem själv , fast tvärtom , den lös hela tiden ,, klippte kabeln och brygga till SRS-lampan, var iofs inte en 850 så jag vet inte om 850 har sån (som är enkel att koppla in på ) , annaras ett innerbelysningsrelä (tidrelä) och koppla in ..
En halvtimmes jobb cirka tar det att brygga om ABS-lampan på en 850.
av volvojonnie
Felkoder?
Men om jag ska dra lite av det du skriver låter det som en kontakt på instrumenthuset som glappar ovanpå! Om inte, titta hastighetsgivare och ABS lampan är garanterat bortplockad eller trasig annars. har du ingen kräm på sladdar, följ dom och se om någon är klämd/skavd. Rucka på och rengör allt som har med sladdar att röra runt ABS pump/styrenhet! Rengör abskransar ofta kan det vara dom som gott av med tiden om man inte bytt drivknutar tidigare! Skruven VF är bara borra nytt och ersätta.
Många faktorer men oftast är det lathet som gör att en bil inte fungerar! Mvh J

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]