Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
tittade in i ecc panelen nu på förmiddagen och tog ett kort på vad jag hittade.... Knappt läsbar rext på transistorn, kanske det ör den som spökar.....

Bild
av emastar
Ska se till vecka om det inte går att få tag i en ny transistor. Annars får det bli en bättre beg ecc panel..
av emastar
Jo man får äka till Volvo och sponsra dom lite... men jag ska.försöka åtgärda transistorn, så fär vi se om det lyckas eller ibte..
av klimpan
tänkte väll att det var så att man vart tvungen att åka till volvo:P ska se om jag orka plocka ner min igen och kolla transistorn om det är lika dant där såna fall är det ju billigare att laga kanske. hur länge vågar man lämna bilen strömlös?
av emastar
jag har haft min bil strömlös över natten flera ggr. Och inte vart några problem när jag lagt på strömmen igen och startat bilen.. Tänk bara på att ha tändningen i läge 2 när du lägger på kabeln igen ifall airbagen får spel..
Användarvisningsbild
av Camel
PyreX skrev:Det står "FD110 3055L" på den.
Jag skrev lite om denna transistor i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=72863
Men beteckningen på TR17 var inte läsbar i den tråden.

Den beteckning du anger tyder på en MOSFET N-kanal från Fairchild. Jag tror denna passar:
http://se.farnell.com/fairchild-semicon ... /9845305RL
http://www.fairchildsemi.com/ds/ND/NDT3055L.pdf
av emastar
bara ta och beställa och rpova och se helt enkelt.. Funkar det så är det ju alla tiders..
av emastar
I fredags drog jag till returbilen och fick tag i tre transistorer till panelen. Och sen bar det av till biltema för att införskaffa en lödpenna... Och idag tog jag tag i projekt "byta transistor". Plockade ner ecc panelen ner till kretskortet, och sen var det dags att fatta den heta pennan..... Efter några fina ord och lite dåligt med tålamod så fick jag tillslut bort den. Tydligen hade det inte räckt med att löda dit den vid tillverkning, utan dom hade även limmat fast själva "kroppen" på transistorn i kretskortet.... När den gamla utbrända transistorn var borta så var det dags att försöka få dit den bättre begagnade, det var med lite meckigt. Men tillslut satt den där och så var det dags för att prova grejerna, gick in med inställningen att det inte skulle lysa. Men det gjorde det!!! Så där sparade jag en massa pengar :D
har inte hållt i en lödpenna på 15 år men det gick riktigt bra, bortsett från att det är sjukt pilligt. Så det är lätt värt tiden det tog. Ca 2 h med bortmontering av panel, bortlödning av "nya" motståndet och det utbrända motståndet, ditlödning av "nya" och sen montera allt igen.
kostnad 99:- för lödpenna på biltema, skulle ha andra grejer på returen så motstånden kostade mej inget.

Här kommer det lite bilder på det.
Gamla motståndet
Bild

Borttaget
Bild

Det nya
Bild

Det nya på plats
Bild

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024