Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Segfirre
Hej,

Skulle byta till sommardäck på bilen idag. Startade bilen och rullade bak 2meter för att enklare komma åt bakre hjulen. Stänger av och tar ut nyckeln. Byter bägge hjulen bak och ska starta bilen igen för att vända på den, då startar den inte. Ingen respons alls från startmotorn.
Provar med att låsa och låsa upp bilen men ingen skillnad, tar bort minuspolen... väntar ett tag och sätter tillbaka men startmotorn drar inte runt.
Hämtade multimeter och batteriet ger 12.4v, all el i bilen fungerar fint och batterilampan på instrumentbrädan lyser inte.

Vad kan ha gått fel? Ger verkligen startmotorn upp så enkelt? Helt utan förvarning? Finns det något annat jag kan felsöka eller kolla själv innan jag får ringa bärgaren imorgon?

Bilen är en v70 -03, 2.4i manuell

tack på förhand
Användarvisningsbild
av greeeken
Peta lite på kabeln till startmotorn så kommer bilen starta fint. Vanlligt fel om det är knäpptyst.
Klickar det bara så är förmodligen batteriet kaputt, men då du mätt det å de är 12,4 så ska ju de inte var anått fel.
av Per L
Jag har också samma erfarenhet som Greeeken.

Vill bara förtydliga att det är kabeln som kommer från startreläet (dvs "startnyckeln") och som sitter fast på startmotorn med ett flatstift. Detta flatstift ärgar/rostar och så plötsligt händer inget när man försöker starta.
Det är trångt där startmotorn sitter på motorns framsida och man ser inget för att insugningsröret sitter i vägen. Detta på en bil utan turbo. Men det är säkert likadant (om inte värre) på en turbobil.

Per L
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]