Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst genom de trådar som finns men hittar inte så mycket vettigt utöver tjaffse om att skruva eller svetsa...

Nåväl - passagerardörren smäller/knäpper i två lägen - både på dörrens väg ut och tillbaka in igen.

Jag misstänker då dörrstoppet i mitten - plockar av damasken och tycker faktiskt att allting ser helt ut??? Går över till förarsidan fär att jämföra och där ser det faktiskt mycket värre ut... där ser man att någon redan varit och svetsat.

SÅ - med dörren påhängd och med bara damasken bortpillad kan jag med blotta ögat inte se något som ser sprucket ut eller något som skulle ha släppt från karossen - det ser helt och fint ut helt enkelt.

Så då börjar man ju klia sig i huvudet... ?

En följdfråga på detta - läste mig till att det ska vara lite pilligt att byta hela dörrstoppet - svårt att få in det nya stoppet? dörrsidan måste av? Det låter som ett projekt jag absolut inte har tid med i det närmaste.

Kan man enkelt bara plocka av stoppet så länge? Det är väldigt sällan jag har sambon i bilen men när hon väl är där och öppnar dörren har jag glömt av det - lider av tinnitus och tycker det smällande ljudet är väldigt påfrestande för öronen...
Jag har bytt dörrstoppet på förardörren, kan inte minnas att jag hade problem, gick ganska smidigt när jag väl lyckades vända fjädern rätt för att få in den.
När det har smällt/knäppt har det räckt att dra åt skruven som håller stoppet.
Ja, men du får inte bort armen, den ska in i och ut genom dörren. Som Taxi skriver är det inte speciellt svår att byta stoppet men dörrsidan måste bort. Att ta bort den är inge bra ide eftersom då kan dörren slå upp skadas.
Ah okej, nä det blir för mekigt - det får en verkstad glo på.

Men baserat på min beskrivning - tror ni att det är själva stoppen som är sönder? För jag kan som sagt inte se något plåt som skulle vara sönder eller sprucken...

?
men det som taxi skrev ovan - att det har räckt att dra åt skruven som håller stoppet när den smällt eller knäppt - vilken skruv menar han då? taxi? :)

För där är väl två m10 som håller stoppet inifrån dörren? och sedan en stor torx den som sitter synligt under gummidamasken... något annat ser jag inte
Han menar torxen. Prova att spänn den och sätt en droppe olja på glidytan på stopparmen.
okej, jag får testa det ikväll. Olja tror jag inte hjälper - det är ju inget som gnisslar eller kärvar utan det knäpper smäller i de två lägena. Stoppen fungerar ju annars - dörren stannar ju i sina lägen...

Om det inte hjälper att spänna torxen är det hela stoppen som är kass eller?
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]