VolvoB20 skrev:len skrev:Hmm, misade jag nåt? Det är ju det han skriver....
Han skriver ju att man måste brassa max direkt första minuterna man drar igång en sprillans motor. Då våldar man in den maximalt direkt så allt sågar in sig.
Annars skulle den bli otät och läckande med effektförlust som resultat.
Jag hävdar att dagens produktion har så bra ytor o toleranser att det är helt onödigt. Mina nya motorer har inte dragit en droppe olja eller läckt ned i vevhuset.
Hmm igen.. Inkörning för alla gamlingar är att slita in ringar mot cylindrar. Det skriver han är onödig med dagens tillverkningsmetoder och fina toleranser. Dom är redan "inkörda".
Att fullt spett från början är ok då ringarna inte spelar roll för kompresionen. Så vad ska alltså köras in?
Detta med kall motor har att göra med smörjningen, och gäller en ny som en 20 000 mil gammal motor. Så inget speciellt för en ny.
Lika skulle jag påstå "med tokvarvning på tomgång" :mrgreen: Vad skulle skilja en gammal mot en ny?
Nä, som jag alltid sagt, kör som vanligt från start.
Detta att (som i biltidningar) en diesel körs in och sjunker i bränsleförbrukning efter 500 -1000 mil, är en sak jag inte vet hur. Har å andra sidan den erfarenheten från en -03 volvo diesel (markant, 15 % efter 800 mil), men noll i skillnad på mina 2 senaste dieslar.