Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Klart att den förbrukar olja om den inte går torr i cylindrarna, vilket jag knappast tror.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vojje skrev:Klart att den förbrukar olja om den inte går torr i cylindrarna, vilket jag knappast tror.
Jag har aldrig behövt fylla någon olja mellan servicarna på 3000 mil så max har det gått åt under 1 liter på 3000 mil vilket jag tycker är enormt bra.

Även mina bensinare är lika täta.

Det är är 0.0000000037 liter/kolvslag som tagit sig förbi kolvringarna, det är ju knappast otätt.
av perhall
Han skriver att det dummaste man kan göra är att köra hårt med en kall motor.
Det näst dummaste man kan göra är att köra in den för "snällt".

Han är ganska utförlig beträffande hur man ska göra - motorn bör belastas och man behöver inte varva hårt. Att på tomgång tokvarva rekommenderas inte, snarare att dra den genom växlarna på hyfsat höga varv så att den belastas. Skulle för en ny personbil innebära gasen i botten genom växlarna med 80% av toppvarv, givetvis med varm motor. Och upprepa proceduren.

PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur tokvarvar man på tomgång??? :shock:

Nä, skoja bara, förstår att du menar att man inte ska vara urkopplat, för det var väl så du menade!?
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:
len skrev:Hmm, misade jag nåt? Det är ju det han skriver....
Han skriver ju att man måste brassa max direkt första minuterna man drar igång en sprillans motor. Då våldar man in den maximalt direkt så allt sågar in sig.
Annars skulle den bli otät och läckande med effektförlust som resultat.
Jag hävdar att dagens produktion har så bra ytor o toleranser att det är helt onödigt. Mina nya motorer har inte dragit en droppe olja eller läckt ned i vevhuset.
Hmm igen.. Inkörning för alla gamlingar är att slita in ringar mot cylindrar. Det skriver han är onödig med dagens tillverkningsmetoder och fina toleranser. Dom är redan "inkörda".
Att fullt spett från början är ok då ringarna inte spelar roll för kompresionen. Så vad ska alltså köras in?
Detta med kall motor har att göra med smörjningen, och gäller en ny som en 20 000 mil gammal motor. Så inget speciellt för en ny.
Lika skulle jag påstå "med tokvarvning på tomgång" :mrgreen: Vad skulle skilja en gammal mot en ny?
Nä, som jag alltid sagt, kör som vanligt från start.
Detta att (som i biltidningar) en diesel körs in och sjunker i bränsleförbrukning efter 500 -1000 mil, är en sak jag inte vet hur. Har å andra sidan den erfarenheten från en -03 volvo diesel (markant, 15 % efter 800 mil), men noll i skillnad på mina 2 senaste dieslar.
av perhall
Variosboy skrev:Hur tokvarvar man på tomgång??? :shock:

Nä, skoja bara, förstår att du menar att man inte ska vara urkopplat, för det var väl så du menade!?
haha:) Nej, jag menade förstås tokvarva obelastad, dvs i N-/friläge. Jag vet faktiskt inte när det heter så, tyskarna verkar använda Leerlauf även när de varvar utan växel i...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Han skriver att det dummaste man kan göra är att köra hårt med en kall motor.

Han är ganska utförlig beträffande hur man ska göra - motorn bör belastas och man behöver inte varva hårt. Att på tomgång tokvarva rekommenderas inte, snarare att dra den genom växlarna på hyfsat höga varv så att den belastas. Skulle för en ny personbil innebära gasen i botten genom växlarna med 80% av toppvarv, givetvis med varm motor. Och upprepa proceduren.

PH
Synd att jag inte kunde köra in min nya motorcyckel ordentligt då när jag hämtade ut den nyligen eftersom tillverkaren har spärrat full effekt innan man kört in den minst ca 80-100 mil för att undvika motorskador.

Kanske skulle begärt att man laddat fulleffektsprogramvaran direkt så man kunde kört dessa fullgasrepor med varm motor på direkten då om det nu skulle vara så bra för motorn.

Och vaför fanns det så himmla nogranna regeler om hur man fick belasta den och vilka varvtal som gällde vid flera olika milgränser.

Är det så att dagens motorbyggare har absolut nollkol på hur deras motorer bör köras in, och instruktionsböckerna är helfel ?:-/
Användarvisningsbild
av 1Burken
apersson850 skrev:Om man nu ens har någon temperaturmätare.
touche :-)-)
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Han skriver att det dummaste man kan göra är att köra hårt med en kall motor.

PH
Synd att jag inte kunde köra in min nya motorcyckel ordentligt då när jag hämtade ut den nyligen eftersom tillverkaren har spärrat full effekt innan man kört in den minst ca 80-100 mil för att undvika motorskador.

Kanske skulle begärt att man laddat fulleffektsprogramvaran direkt så man kunde kört dessa fullgasrepor med varm motor på direkten då om det nu skulle vara så bra för motorn.

Och vaför fanns det så himmla nogranna regeler om hur man fick belasta den och vilka varvtal som gällde vid flera olika milgränser.

Är det så att dagens motorbyggare har absolut nollkol på hur deras motorer bör köras in, och instruktionsböckerna är helfel ?:-/
OK, han har ingen koll... men fascinerande att han orkat skriva ihop dokumentet, måste ju ha tagit fyra-fem kvälllar.../PH
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev: Synd att jag inte kunde köra in min nya motorcyckel ordentligt då när jag hämtade ut den nyligen eftersom tillverkaren har spärrat full effekt innan man kört in den minst ca 80-100 mil för att undvika motorskador.

Nja, inte samma sak. Motorerna skiljer sig lite åt. Sedan beror det på mc-typ, sport eller glidare. Och där har du andra varvtal än bilarna (sport). Har du en HD (som jag anser har sämre motorer än japsen), så har den känsliga nållager som måste köras in. Fast där är det mer skador av lågt varv i kombination med hög belastning som är vanligare skador än högt varv. Så man kan inte jämföra.
Titta på F1.. där tokvarvar man från första sekunden! Fast å andra sidan kör dom inte så många minuter innan dom plockas ner.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]