Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,
Har en kompis som fick sin bil bärgad häromdan eftersom den inte startade (Toyota Avensis). Enligt verkstan skulle det vara "givaren för kamremmen" som var kass.
Jag har aldrig hört talas om en sån. Finns det, eller missuppfattade han att det skulle vara kamaxelgivaren?
Användarvisningsbild
av Nexus
vad pratar vi om för årsmodell på avensisen?
Nej finns ingen givare för remmen men givare för vevaxel samt kamaxel sitter det.
Användarvisningsbild
av js1
Vet inte, skulle gissa 00-05 nånting. Jag tyckte det lät långsökt men man vet ju aldrig vad japsen hittar på.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om det är kamaxellägesgivaren som det handlar om så kan jag medela att det finns varenda Volvo med insprutning också... :wink:
Användarvisningsbild
av js1
I know! :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Verkade inte så, citat: "Jag tyckte det lät långsökt men man vet ju aldrig vad japsen hittar på."
:D :wink:
Användarvisningsbild
av js1
Ja, precis. Det lät långsökt med en givare för kamremmen. Jag förstår inte vad den skulle tjäna till.
Att det sitter givare för svänghjul resp kamaxel på Volvomotorer det vet jag. Nu är jag bara hemmamekaniker och har bara mekat Volvo 240/440/740/850 resp Vw Golf/Polo och dom har ingen givare för kamremmen men som jag skrev, eftersom jag inte har erfarenhet av Japanska bilar, så har dom kanske hittat på nåt superdupersmart som ingen annan har kommit på, därav min fråga.
Användarvisningsbild
av Vojje
Inte så superdupersmart att bilen är helt beroende av denna givares funktion, då din kompis hade sluppit bärgning ifall motorn varit utrustad med två stycken eller hade haft datakraften att utnyttja enbart vevaxelgivaren. Annars har jag kört 33000 mil med min Toyota utan några givarbyten, men jag har bytt på Chryslern som gått betydligt mindre.

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]