Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
Hej
Har en V70 -07 170hp med automat.
Vid ett visst varvtal så får jag något resonansljud som låter väldigt irriterande, det är även så att man kan känna små, små vibrationer just då.
Det är bara vid just det varvtalet, gasar man mer eller mindre så blir det tyst igen. Kommer inte ihåg varv talet nu men ligger man på högsta växeln så kommer ljudet vid 115-117 km/h. Vilken växel man har spelar ingen roll utan det beror uteslutande på varvtal. Någon som har varit med om något liknande eller har några tips?

MVH Mattias
av crossmatte
Är det ingen som har några tips på vad det skulle kunna vara?
Det är ju inget allvarligt men ett nog så irriterande problem.

MVH Matte
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Kan du beskriva ljudet?

Kommer det från motorn har det väl med någon rörlig del att göra helt enkelt, men beroende på vad det är för ljud så kan det ju vara lite olika saker.
av crossmatte
Svårt att förklara men något dovt vibrerande ljud... Konstant i samma takt.
Bör vara något motorrelaterat antar jag då växel inte spelar någon roll och därmed inte heller hastigheten.
Jo någon rörlig del tror jag på. Tänkte om någon varit med om något liknande och har tips på vad, då det är vid ett precist varvtal så bör det väll inte vara något som sitter löst eller?

MVH
av llesrof
Jag hänger inte med riktigt. Du skriver att det inte spelar någon roll och att det uteslutande är "på varvtal". Sedan skriver du att det bör vara något motorrelaterat. I så fall borde det ju märkas på alla växlar vid samma varvtal, eller hur? Ja, såvida inte belastningen på motorn spelar roll. Det borde ju vara olika belastning vid 3000 varv per minut vid beroende på om man kör på ettan eller femman. Tänker mest på segdragningen. Nu befinner vi oss i tider då många skiftar från vinterhjul till sommarhjul. Har du testat om du har samma fenomen beroende på vilka hjul du har? Ändras ljudet beroende på om du svänger åt något håll?
av crossmatte
Okej, ledsen om jag är otydlig. Motorrelaterat var bara en gissning från mig som är helt okunnig på detta.
Ljudet uppstår på alla växlar vid samma varvtal.
Jag har samma problem med både sommar- och vinterdäck, har haft oljudet sen jag köpte bilen förra sommaren och det har varken blivit sämre eller bättre. Däremot så börjar jag tröttna på ljudet.

MVH
av crossmatte
Glömde sista raden.
Nej, det är samma ljud oavsett om jag svänger eller åker rakt.

MVH
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Motorljud brukar ju vara knackrelaterat. Tryckare som glappar, lager som knackar osv. Sjungande ljud är ju typiskt hjullager eller skeva bromsskivor...

Så... ja vettefan vad det skulle kunna vara...

Du kan ju testa att plocka av hjälpremmen och känna på generator, ac kompressor, servopump om någon av dem glappar eller verkar ge upp. Annars kan de ju vara vattenpumpen eller någon av spännrullarna kanske... De är ju lite träligare att kolla, men om rem och pump bytts vid rätt intervall så ska de inte vara något problem...

Du har ju förvisso automat kom jag på nu, den kan säkert ge ifrån sig liknande ljud. Enda du kan göra då är att testa byta oljan...
av OlefraDanmark
Jeg tror jeg ved hvad du mener. Min er en D5, men har et resonanspunkt ved eksakt 2000 rpm. Jeg tror de er sådan, allesammen, man kan høre lyden og også mærke ganske svagt. Øges omdrejningerne bare 100 er resonansen væk.

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]