PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvoafrica
Hej jag undrar om volvo 145 automat går bra?
alltså typ vid landsvägskörning i 110-120 km/h
dom går väl inte så fort med b20a motorn på 81 hk eller går dom bättre med b20b motorn på 100 hk?
av volvoafrica
Nej jag ska inte till tyskland men hur bra går dom jämfört med manuell?
En manuell volvo 145 med b20b motorn gör typ 0-100 på 13 och 165 km/h i toppfart.
Jag har hört att dom är rätt seg jämfört med manuella och att dom varvar och lever om rätt mycket i 110 på landsväg.
Sen är det ju trestegsautomat allltså bw-35.
Tänk om det fanns bw-35 med överväxel det finns ju automat med överväxel på volvo 740 alltså aw-71.
Man kanske kan sätta dit en överväxel på bw35 lådan så den varvar mindre?
Hur är det att dra släp/husvagn med en bw-35 man måste väl montera dit en oljekylare.
och dom måste ju dra rätt mycket bränsle?
När jag ändå frågar så undrar jag om det finns nå "originaltrim" till b20a/b20b/b20e?
Alltså med originaltrim menar jag trimsatser som dom hade på den tiden.
av Rådlös
Du är väl medveten om att du talar om en 40 år gammal bilmodell?
Vad det gäller automatlådans funktion, så var det ju så att man tog i princip en färdig "hyllvara" och satte i bilen. (Nåja, lite anpassat var det kanske, men i princip en hyllvara)
Om du inte är väldigt insatt i bilbyggeri och transmissioner etc. etc, samt har oändliga resurser (mekanisk verkstad) så skall du nog glömma tanken på en OD på en automatlåda. Det är nog både billigare och enklare att köpa en ny bil.
Användarvisningsbild
av Asak
Hasse63 skrev:Allt går... En planetväxel kan man sätta vid/på bakaxeln :D

Men om det går på en automat vet jag inte... Kanske automaten växlar ner då OD´n går i :roll:
Du har en poäng där.
av twincab
Hej.¨
För att svara Volvoafrika.
Om jag inte är ute o cyklar helt så var 140 med BW35 utrustade med oljekyl för automaten från fabrik,from -72 var det så i alla fall.
Håller själv på med en renovering (144 -73) och det blir troligen en AW70 i bilen som ersättning för BW35:an. Har förstått att den har uttag för
wire till hastighetsmätaren som endel sena (alla??) AW71 inte har... Någon som vet mer om detta??
Det stora problemet är att sprängkåpan måste ändras då AW70/71 monterade mot B20 inte blir "raktmonterade" ??:-/
//Erik
av Amarace
Angående AW70 så är det Endast från 240 det är med hastighetsmätaruttag, och då endast årsmodell 84-85. Hörs dock gå att bygga om o ta från BW55.

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.