Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
850 se 1997 .
Vad är det som är fel när abs lampan lyser?
Går det att fixa på nåt sätt? Mvh jonny
Användarvisningsbild
av taxi
den betyder att du har minst en felkod på abs-systemet samt att det är avstängt.
Be en verkstad läsa av koden/koderna så får du veta mer. Har du tur är det nåt billigt :D
Användarvisningsbild
av taxi
Kör till en verkstad. Hade bilen varit en -95:a eller äldre hade det varit lättare, då fanns en diagnostikbox under huven, men den slopades från -96.
Användarvisningsbild
av jonny692
så det enda man kan göra om man inte ser nåt trasigt är att åka till verkstad och be dom kolla? har för mig att jag hört att man kan rengöra "kontakterna" vid bromsarna?
Användarvisningsbild
av taxi
Nja.. Det man vill åt är ju felkoden, typ "avbrott givare vänster bak". Då har man nånstans att börja.
Har du multimeter? Man kan ta bort kontaktstycket på abs-modulen och mäta resistans i givarna, bör vara ca 1000 ohm. om man snurrar på hjulen kan man även mäta mV växelspänning, då ser man även att givaren samarbetar med kransen/tandringen. Man bör få över 0,1 volt då.
En koll direkt på krans och givare är nog inte fel heller. Börja fram då, där bak sitter dom mer skyddat.
Återkom gärna med mer info för bättre hjälp, typ: tändes lampan och förblev tänd? Eller lyser den bara ibland? När du bromsar över/under en viss hastighet?
Användarvisningsbild
av jonny692
ska se om jag hinner kolla lite i helgen.men den lyser inte hela tiden,den slocknar emellanåt.vet inte riktigt ang hastigheten.Service lampan lyser också,vet inte om det har med det att göra? Går det att släcka den själv?
Användarvisningsbild
av jonny692
hur gör man rent/smörjar Abs kontakterna? hur sitter dom fast? vad rengör man med?
Tack på förhand. jonny

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]