Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#632541
Jag tycker man inte skall störa sig på att växlarna inte låses på de lägre växlarna. Stör man sig på slir på 2:an är det bättre att köra manuellt eller skaffa en bil med dubbelkopplingslåda. (F.ö. låser min V50 inte ens på 3:an i "D" läge. Den går direkt till slipping lockup på fyran i hastigheter 40-55km/h. Växlar man manuellt låser den på 3:an. Med slipping lock-up på 4:an ligger den på lägre varv, vilket antagligen ger lägre förbrukning än låst 3:a och något högre varv.)
#632549
Just så. Normalt sett passeras de lägre växlarna snabbt, och då är det ingen mening med att låsa lådan på varje växel. Det är om man ligger kvar på en lägre växel, något som oftast inte förekommer om man inte väljer växel manuellt, eller åtminstone kör med lätt gaspådrag i Sportläge (vad man nu skulle göra det för).
#632579
StringerBell skrev:Slir på växlarna upp till 40km/h är inte mycket att bråka om. Ingen traditionell modern låda i världen läser på 1:an och 2:an vad jag vet. En begränsad användning av slipping lockup ger en mer komfort i låga hastigheter. Kör på låst växel i kontant 40 km/h med och utan slip så förstår ni vad jag menar. Det blir inte det där av/på som det blir vid fiskörning med låst växel.
Nu hänger jag inte med....

Kan ni förkara varför en automatare måste åka omkring och slira när man kör runt i stan, tex 40 km/h.

Inte åker jag omkring och slirar på kopplingen när jag kör med manuell låda upp till 40 km/h, det är ju bara 90-åriga gubbar som pensionärs-rus-slirar sina manuella lådor i farter under 40 km/h.

Är det för att automataren har ett mycket svårare jobb då den inte har en susning vad föraren tänker hitta på och därför måste den slira för att det inte ska bli ryckigt?
#632585
Fast DSG är en klart ryckigare upplevelse än en automatlåda med momentomvandlare. Dock inte värre än en vanlig manuell bil.

Dock så vet i sjutton StringerBell om inte min ZF låda låser redan på tvåan i D. Det känns så direkt efter växlingen.
#632639
apersson850 skrev:Nej, det är fel uppfattat. Samtliga sex växlar går genom den hydrauliska momentomvandlaren, om växellådan så vill. Däremot kan den med extra kopplingar, som manövreras genom att man drar till bromsband runt rullar (dessa band dras med hydraulik), koppla förbi momentomvandlare. Det är det som på "svenska" kallas lockup (Mercedes säger Wandlerüberbrückung). Denna lockup finns bara tillgänglig på växlarna 2-6 i dagens sexstegade AW-låda (har glömt vad den heter - nåt med 80 i). Något annat behövs inte heller, eftersom man inte kan ha momentomvandlaren förbikopplad när man står still och ska dra igång. Sen växlar lådan strax till tvåan, och då kan man låsa, om man vill.

Sen är bromsarna i den här lådan konstruerade så de ska tåla en viss slirning utan att brinna upp. Därför går det att dra lockupen lite halvhårt, och då får man mellantinget "slipping lockup".
När lockupen är släppt får man en ökad bränsleförbrukning, eftersom motorn måste snurra fler varv per körd kilometer för att kompensera för den hydrauliska slirningen. Å andra sidan innebär det att motorn kan utveckla högre effekt vid samma hastighet på bilen (på samma växel), något som momentomvandlaren "växlar in" till ett högre vridande moment på utgående axel. Så en del av det bränslet gör att du får ut högre moment på drivhjulen, medan en del går som värmeförluster på grund av att slirningen värmer oljan.

Den effekten utnyttjar automatlådan på vintern, då den inte kör med lockup alls efter en kallstart. På så sätt värms lådan fortare upp till arbetstemperatur. Det tar några kilometer innan lådan börja låsa växlarna när det är -20°C ute.

En expert - va bra

http://www.automaticchoice.com/Catalogue/aw_tf80sc.pdf

Vad är vad bland dessa delar, vad är det som skapar lockup och slipping lockup?

Varför skulle man vilja ha konvertern inkopplad på de högre växlarna? Då är det väl bättre att växla ner mekaniskt?
#632660
apersson850 skrev:Just så. Normalt sett passeras de lägre växlarna snabbt, och då är det ingen mening med att låsa lådan på varje växel. Det är om man ligger kvar på en lägre växel, något som oftast inte förekommer om man inte väljer växel manuellt, eller åtminstone kör med lätt gaspådrag i Sportläge (vad man nu skulle göra det för).
Men om du kör runt i låga farter i innerstan är det ju en avsevärt trevligare upplevelse att köra med S-läge och känna att växlarna faktiskt ligger i istället för att åka slangbella? Jag ser en enorm fördel att låsa även de lägre växlarna.

/Martin
#632730
Det är olika vad man gillar. Måhända har det med tilltagande ålder att göra, men jag har konstaterat att jag trivs betydligt bättre när jag kör omkring med min XC70 automat i läge D och knappt vet om den har växlat eller om den ska, gentemot att köra i S-läge och känna varje växling, samt lyssna på ett överdrivet varvande så snart jag funderar på att gasa lite grand.

Det jag främst använder S-läget till är när jag kör på exempelvis en smal, krokig och backig grusväg med 1,5 - 2 ton kärra bakom. Då vill jag inte alltid att lådan ska växla upp bara för att jag släpper gasen, för att sedan växla ner igen när jag behöver dra på igen. Växla lådan manuellt är ett alternativ, men S-läget fungerar också bra då, och fortfarande fullt automatiskt. Genomgående högre varvtal och mer effekt omdelbart tillgänglig, när så är påkallat.

Att vara först iväg från rödljusena har jag däremot slutat bry mig om. Hade jag känt att det roade mig hade jag köpt något annat än en automatväxlad och dieselmotoriserad personbil med terrängambitioner. Förra gången jag köpte ny bil minns jag att jag resonerade annorlunda, men det var för snart 20 år sedan. Då blev det en 854 Turbo. Manuell, för den gick lite fortare.

Angående om det är bättre att växla ner än släppa på lockup för att utnyttja momentomvandlaren för att få mer kraft, så - tja, jag undrar om det är korrekt att bara ge ett svar på det? Med dagens allt tätare växlade automatlådor (åtta steg finns ju, kanske nio?) är ju steget ner till närmaste lägre växel inte långt. Men det finns säkert något tillfälle, någon omständighet där det är effektivare enligt någon premiss att öka varvet en aning genom att släppa på lockup istället.

Möjligheten att använda lockup eller ej ger ju dessutom "fler" växellägen, även om de som tillkommer är syntetiska, då de görs på hydraulisk väg, inte på mekanisk. Men en sexstegad automat med lockup på fem växlar får mer eller mindre elva lägen, då släppt lockup ger ett annorlunda varvtal vid samma hastighet, dessutom ett varvtal som varierar med belastningen inom vissa gränser.

I länken ovan visas sprängskisser på komponenter i den låda som sitter i många Volvobilar idag. TF-80-SC heter den, tack.
Av sprängskisserna ser man tydligt att det finns två planetväxlar, en enkel främre och en dubbel bakre. Med bara den dubbla planetväxeln kan man åstadkomma en låda med fyra växlar framåt, en bakåt och åtminstone lockup på fyran, men för att få ännu fler växelsteg behövs fler planetväxlar.
Vilken utväxling som lådan ska ge, samt om den ska aktivera lockup eller ej, ges av att olika kombinationer av kopplingar och broms sätts an. Det finns tre kopplingar och en broms. Även lockup skapas alltså genom att några mekaniska delar av lådan kopplas till varandra med en sådan koppling. Låter man kopplingen slira lite får man slipping lockup, alltså en del mekanisk kraftöverföring, en annan del hydraulisk.

Jag kan inte utantill kopplingskombinationerna för den här lådan för olika utväxlingar. Dessutom är det i det närmaste omöjligt att förstå hur lådan fungerar av sådan sprängskisser, om man aldrig sett innandömet av en automatlåda förr.

How stuff works har en del information om automatlådor och momentomvandlare som är någorlunda enkel att begripa.
Om automatlådor
#632778
apersson850 skrev:Det är olika vad man gillar. Måhända har det med tilltagande ålder att göra, men jag har konstaterat att jag trivs betydligt bättre när jag kör omkring med min XC70 automat i läge D och knappt vet om den har växlat eller om den ska, gentemot att köra i S-läge och känna varje växling, samt lyssna på ett överdrivet varvande så snart jag funderar på att gasa lite grand.
Att köra runt i S-läge är heller inte något jag förespråkar, det högre varvet blir lite stönigt i längden (sexan är ju i princip omöjlig att få i på S-läge vid svenska normala hastigheter), men jag petar gärna i S:et när jag skall runt gathörn, eller för den delen köra iväg upp på landsvägen hemifrån på morgonen, allt för att få den rätta distinkta känslan mellan människa och maskin. När jag sedan kommit upp i 70-80 lägger jag i D direkt.

/Martin
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]