Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu fått problem med min V70D5 2003 aut 26000 mer än fullservade mil.

Vid fullt gaspådrag så går bilen in i limp-home. Kör jag in till vägkanten stänger av och startar slockanr motorlampan och bilen går normalt. Det är ca 1/3 diesel i tanken.
Åker och tankar fullt. Drar på en gång, samma visa igen, bilen går in i nödläge.
Stänger av bilen igen, startar och bilen går normalt. Nu provar jag sista gången att dra på. Inga problem, provar igen järnet upp till 180km/h gör så 4 gånger och bilen går utmärkt.

Jag har läst av felkod med autodata och det står lågt bränsletryck intermitent.

Jag har haft problem ibland att bilen stannar när jag har typ ett streck kvar på tankmätaren innan rött. Hade inne detta på volvo som trodde att ejektorpumpen som skall pumpa över diesel ifrån ena tankhalvan till den halvan där matarpumpen sitter. Ha aldrig mindre än 1/3 kva var volvos råd.

Jag har i vintras bytt dieselfiltret till Volvos orginal och det var inte geggit (så bakterier i tanken och taskigt filter kan uteslutas)

Har ju en husvagn på 1800kg och vil ju inte gärna att bilen går in i nödläge då.

HJÄLP!!!!!! Någon som har en idé
Senast redigerad av 2 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gång.
av mbc
Polaren som tankar fuldiesel måste byta filter ofta varannan månad ungefär.
Den går in i halta hem och han får upp felkod (lågt tryck intermittent) när det är dags att byta filter.
Stänger av bilen så går den en stund till.
Men är du hundra på att det inte är det så är det nog nåt annat :wink:
Pump kanske?.
Sitter väl typ en förpump i tanken.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det är ju konstigt att bilen går som en klocka för det allra mesta. Var ute idag och drog några repor. 6 fulgasaccelerationer bilen går som en klocka. Ska kolla när tankmätaren går under hälften och se om den beter sig så då.
Jag tankar ju bara diesel på mack (Preem) så problem med fuldiesel har jag ju inte.
Jag har kollat filtret som byttes i höstas och det var kladdfritt. Ska lämna in bilen på måndag Volvo tror att det är förpumpen som inte orkar pumpa när det är lite bränsle kvar.
av Berga
Hade exakt samma problem på min D5 2004. Kunde under acceleration eller förhöjd belastning (exempelvis uppförsbacke) gå in i limphome-läge. Vid utläsning av felkoder så fanns det inga koder att utläsa.

Volvo fick då ha bilen under två dagar där de hade dator uppkopplad under tiden de körde. När den tillslut gick in i limphome igen så kunde de läsa ut felkoder som sa att det var högt och lågt bränsletryck samtidigt.

Lösningen blev att vi bytte bränsletrycksgivaren och det har nu fungerat under 2 år och 8000 mil.

Kan vara någonting att prova innan man börjar byta pumpar och grejer.
Ok tack!! Jag får dock en felkod på lågt bränsletryck intermittent ändes din motorlampa och stod det i SID motorservice snarast kontakta verkstad? Har bett min fru att varje dag dra på ordentligt tre gånger när hon kör till jobbet och hem. Än har det fungerat så vi får se hur det blir med lite soppa i tanken. Jag har mina aningar till det du skrev Berga eller att förpumpen inte orkar pumpa eller att det är skit i tanken som sätter igen pumpen lite. Dock har jag ju bytt filtret och det var mycket rent.
av Berga
Ja min motorlampa tändes också och sa "motorservice erfordras". Kan nämna att mitt bränslefilter hade blivit utbytt innan tryckgivaren byttes. Såg helt normalt ut utan något klet.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]