Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaoj
Hejsan.

Jag har en volvo v70 2,0d 2009 med enligt regestreringsbeviset en tjänstevikt på 1659 kg och totalvikten på 2270 kg.

Hur har dom beräknat totalvikten?

Våran familj med två vuxna på 70kg respektive 60kg och våra två barn som väger 15kg och 20kg

165 kg tillsammans.

sen är det en barn vagn som väger 30kg och 4 st väskor som väger 15 kg styck

90 kg tillsammans

Enligt min beräkning så landar min totalvikt på 1914kg.

Så det innebär att jag får dra en husvagn som väger totalt 1586 kg ???

eller tänker jag fel.

jag tycker inte att man kan sätta en totalvikt som ska passa alla utan att om man blir stoppad för kontroll av vikt så ska väl den aktuella vikten vid vägningstillfället avgöra?

hur beräknar man den totala vikten när man blir stoppad för kontroll. Går dom efter regbeviset eller aktuell vikt på bil och husvagn?

tacksam för svar.

mvh joakim andersson
av Rådlös
"Jag tycker inte att man kan sätta en totalvikt som ska passa alla utan att om man blir stoppad för kontroll av vikt så ska väl den aktuella vikten vid vägningstillfället avgöra?"

Jo, dom har en schablonvikt på 75 kg på varje passagerare bara för att ha "vattentäta" regler i alla tänkbara situationer. Du får nog fråga Trafikverket om du vill exakta regler och tolkningar. Det är ju dom som skriver dom. Då skall dom också kunna stå för vad dom har skrivit och förklara det.
av chanel
Om du har BE körkort kan du tänka på ditt sätt, B körkort max 1230 kg om bilen har den vikten inskriven på B körkort hos transportstyrelsen. 3500-2270=1230
Användarvisningsbild
av Vojje
mikaoj skrev:Hejsan.

Jag har en volvo v70 2,0d 2009 med enligt regestreringsbeviset en tjänstevikt på 1659 kg och totalvikten på 2270 kg.
Så det innebär att jag får dra en husvagn som väger totalt 1586 kg ???
mvh joakim andersson
Du får väl dra 1230 kg på B-kort. Har du BE får du dra vad bilen är godkänd för.

Polisen väger ekipaget och kontrollerar totalvikt (bil+släp) och att bilen resp. släpet inte har övervikt.
av chanel
Har du B kort läser de bara i pappren, vid BE måste de väga ekipaget om du ska kunna få någon erinran.
Sen får man ej överstiga fordonskombinationsvikten, är inte alltid att max lastad bil+max släpvagnsvikt är godkänt.
Är så på min totalvikt bil 2310 max släpvikt 2000 max fordonskombinationsvikt 4300.
Användarvisningsbild
av len
Erinran!! Kör du B-kort med släp med för hög totalvikt, blir det olovlig körning. Med BE blir det (dryga) böter för överlast!
Vidare får släpets totalvikt inte överstiga bilens tjänstevikt med B-kort
Användarvisningsbild
av 164E
Mina lätta släp (totalvikt 1300kg) blev plötsligt tunga när jag bytte bil till en V70 2,4D som får dra släp med totalvikt 1200kg med B-kort och en maximal släpvagnsvikt på 1800kg med BE-kort. B-kort fungerar med andra ord ej längre. Nu sitter jag på ett BE så mig gör det inget, men frugan får ej längre dra släpet med sitt B-kort. Som tidigare nämnts är det olovlig körning och inte överlast som gäller om viktgränserna inte hålls på B-kort (med andra ord ses det allvarligare vad gäller påföljd). (Viktgränsen för B-kort gäller släpets totalvikt enligt dess reg.bevis, med andra ord spelar det ingen roll om det inte är lastat när det dras utan i sig väger endast väger några hundra kg tomt)
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]