NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Merlin.swe
Hej!
Har för ett par veckor sedan köpt mig en V50 -05(-06) 10k mil hos en bilhandlare. Har ett litet problem med växellådan på denna. Typ vart 10de gång jag växlar från 3an till 4an så klickar inte växeln i och råkar jag släppa kopplingen så rasslar det till i dreven och växeln hoppar ur. Detta händer bara när jag kör, frugan som rycker i växlarna hårdare än mig har inte upplevt problemet men jag som typ låter växlarna glida i av sig själva råkar ut för detta. Nu när jag har vant mig vid bilen så känner jag när växeln inte går i och trycker till lite hårdare, känns som ett dubbel klick när den går i.
Hur som helst så har jag MRF garanti på bilen och säljaren har godkänt byte av växellåda.
Har två frågor angående detta.
1. Är detta något känt problem och bör växellådan bytas för detta kanske mindre problem?
2. Gillar inte att lämna in en nyköpt bil för stora reparationer och oroar mig lite för om det finns några nackdelar med lådbyte? Typ skruvas det i något som förstör rostskydd eller dyligt...
Användarvisningsbild
av mobe
Skulle gissa att det är synkringarna, dock vet jag inte om det är billigare att byta låda än byta ut ringarna

Sen om det är vanligt eller inte, jag kan nog tycka att det är mer eller mindre på rätt många bilar jag testat oavsett bilmärke.

Ok, då kör jag.

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]