Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zebulah
Får inte igång bilen och har lite frågor. Till att börja med misstänker jag problem med bränsletillförseln för det luktar inget bränsle ur avgasröret trots att jag drar runt med startmotorn.

Batteriet nytt så det är inget fel på.

Testade om motorn tänder på enklast tänkbara sätt dvs med en stroboskoplampa och det verkar den göra.

Försökte läsa ut felkoderna men det verkar liksom inte finnas några såna oavsett i vilklet uttag jag stoppar testpinnen/sladden.

Har bytt säkringen till bränslepumpen.

Skruvade lös locket över reläerna vid säkringarna. Fanns ett stort svart, ett stort gult, tre små svarta och mellan det stora svarta och det stora gula ett grönt relä som påminner starkt om de bränslepumpsreläer som jag bytt på några 740 - är det bränslepumpsrelät och hur får man lös det. Reläerna verkar sitta fast rätt bra. Det svarta och det gula hade "hakar" som höll fast dem. Finns det någon sån hake på det gröna och måste man ha lös det svarta och gula för att komma åt en eventuell hake på reläet mellan dem för det är trångt mellan reläerna.

När man slår på tändningen till läge två låter ett klickande ljud från någonstans i närheten av reläerna. Skall det låta så eller kan det vara ett felaktigt bränslepumpsrelä som slår av och på?

SKall man höra bränslepumpen när man slår på tändningen till läge 2? På alla 740 jag har haft och även på BMW'n hörs ett surrande ljud medans 850 är knäpptyst (förutom det som klickar vid reläerna).
av johannes2k
Om du har någon kompis redo, så kan du vrida på startnyckel och försöka starta bilen, medan din polare lyssnar med ett öra ner i tanken. Om den inte hörs då, är b-pumpen död.
av Zebulah
Är det mer än en pump på en 850 - dvs en i tanken och en utanför eller är det bara en i tanken?

På BMW'n har jag för mig att det finns två pumpar, en i tanken och en utanför.
av johannes2k
Zebulah skrev:Är det mer än en pump på en 850 - dvs en i tanken och en utanför eller är det bara en i tanken?

På BMW'n har jag för mig att det finns två pumpar, en i tanken och en utanför.
Sitter bara 1st på 850 bilarna.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]