Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Det behövs ingen tolk när du byter kamrem på en 10V. Köp en verkstadshandbok. Där ser du hur det skall göras. Sen är det ju säkrast att samtidigt byta ut alla rullar. Kolla vattenpumpen noga. Vid tveksamhet byt ut.
Mvh/Hasse
Användarvisningsbild
av js1
Det du länkar till är ingen tolk utan bara ett låsverktyg för att dreven inte ska flytta sig. Den behövs inte om du tar det försiktigt och är noga mer markeringarna före och efter monteringen. Vill du göra det helt hundra får du skaffa en tolk hos Volvo.
av SubMarine
Är det inte en tolk till vevaxel och kamaxel på bilden? Ser ju ut som den man sätter fast på baksidan av kammarna. Vore bra om någon kunde bekräfta för jag är spekulant på samma verktyg :)
Användarvisningsbild
av js1
SubMarine skrev:Är det inte en tolk till vevaxel och kamaxel på bilden? Ser ju ut som den man sätter fast på baksidan av kammarna. Vore bra om någon kunde bekräfta för jag är spekulant på samma verktyg :)
Det stämmer nog, ser faktiskt så ut. Jag var för snabb där. 8)
av simonlol
Hasse53 skrev:Det behövs ingen tolk när du byter kamrem på en 10V. Köp en verkstadshandbok. Där ser du hur det skall göras. Sen är det ju säkrast att samtidigt byta ut alla rullar. Kolla vattenpumpen noga. Vid tveksamhet byt ut.
Mvh/Hasse
Varför behövs inte det? Är det inte justerbar kamaxel på 10V? För vad jag har lärt mig så behöver inte kamaxeln stå rätt bara för att markeringarna på kamdreven gör det.

Så det är anledningen till att jag vill ha en tolk istället.
Användarvisningsbild
av olindh
Det kan vara bra med en tolk så att man är säker på att axlarna står rätt. Tyvärr är den tolken inte till 10 ventilsmotorerna. Ska man ha en sån får man nog tillverka en själv tyvärr.
Användarvisningsbild
av kenlav
olindh skrev:Det kan vara bra med en tolk så att man är säker på att axlarna står rätt. Tyvärr är den tolken inte till 10 ventilsmotorerna. Ska man ha en sån får man nog tillverka en själv tyvärr.
Och varför är denna inte till 10v ? Passar till Twin Cams enligt texten och Twin Cam är det på 10v oxå samt kamdrev som kan justreras. Kanske Pettson kan reda ut detta.
av simonlol
kenlav skrev:
olindh skrev:Det kan vara bra med en tolk så att man är säker på att axlarna står rätt. Tyvärr är den tolken inte till 10 ventilsmotorerna. Ska man ha en sån får man nog tillverka en själv tyvärr.
Och varför är denna inte till 10v ? Passar till Twin Cams enligt texten och Twin Cam är det på 10v oxå samt kamdrev som kan justreras. Kanske Pettson kan reda ut detta.
Funderade med på detta. Det är bara till Reanult motorerna som det står i beskrivningen att den endast passar till 20v, som jag förstår det iaf.

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]