Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Rådlös skrev:Så kallad Fordonsgas är till hälften, minst, uppblandad med fossil naturgas.
Om en läcka uppstår så är metangas (= biogas och naturgas) en mycket "farligare" växthusgas än koldioxid. Jag vill minnas siffran 19 gånger farligare. Hur och vad man har räknat på vet jag inte, men det är inget okänt i alla fall.

En gasläcka, om den uppstår, är ju mycket svårare att bekämpa. Man kan ju inte fånga in en gas som blåser ut i luften. En vätska kan man i många fall fånga in eller samla upp.
Som du skriver låter det som att det är en nackdel med gas men det är - om jag förstått det rätt, kan ha fel för det är svårt det här - just detta som är biogasens fördel, för om vi håller oss till biogas om vi inte kör slut på gasen i bilen där det blir nästan försumbara utsläpp och gasen blir till koldioxid så skulle metangasen från jordbruk, soptippar, reningsverk och oljeplattformar släppas fritt rakt upp i atmosfären, och som sagt är den många ggr aggressivare växthusgas än koldioxid så man gör alltså miljön en tjänst om man kör på biogas för då tas metangasen om hand och förvandlar den elaka metangasen till nåt snällare, miljövinsten blir t o m större än att köra på vattenkraft-producerad el för den släpper iofs inte ut nånting men den minskar inte heller ökningen av växthuseffekten så som biogas gör, så enl detta då om det stämmer med förbehåll att jag fattat nåt fel gör att om man har en biogasbil så för miljöns skull skulle man alltså få köra så mycket man vill och helst mer än man vill...
Nu blandas det i några procent naturgas i biogasen här på ostkusten för det inte finns tillräckligt med biogas så det är inte perfekt men det byggs ut produktionsanläggningar hela tiden så det ska bli mer biogas. Och även vad gäller naturgasen så är det väl bättre att köra upp den i renande bilar istf att bara bränna upp den på oljeplattformen som man gjorde förr.
av Rådlös
Det är inte några procent. Det är minst 50% naturgas i all fordonsgas, som det heter. Och Vladimir Putin blir bara rikare och rikare för varje kilometer en gasbil rullar. Bläää! :-O)

Och utbyggnadstakten med gastankar går väldigt sakta. Kolla reklamen för gasföreningen på den här sidan. Bor du i Gävle och har tänkt dig en resa norrut med din gasbil, så är första tankstället i Sundsvall. Östersund kommer sedan om du vill göra en liten avstickare. Nästa ställe på E4'an blir Skellefteå. Och till sist Boden, (inte ens på E4'an). Alltså fyra (4) ställen norr om Gävle. Och räckvidden för en gastank är bara hälften mot en bensinbil. Och naturligtvis tvärtom. Eftersom gastankarna behöver utrymme, så har bensintanken "krympts" till hälften. Frågan är väl om du kommer så långt som till Sundsvall på din resa?

Om du inte bor i 08-området och kommer till Stockholm, så för Guds skull, inled inte en konversation med någon taxichaufför om fordonsgas. :shock:
av semmelman
Nja det är väl på västkusten det är så hög inblandning av nordsjögas? Inte här på ostkusten som jag skrev, tror det rörde sig om 10-15% i sämsta fall, men jag är inte säker det är på hörsägen så jag kan ha fel men jag tror faktiskt inte du har rätt heller. :)
Det är sant att det är dåligt utbyggt i Norrland men här nere i mellanSverige går det hyfsat, ibland får man köra på bensin men ca 85-90% kör vi på gas alla fall (söder sthlm). Räckvidd ca 40-45 mil gas och lika mycket bensin gällande Passat så 80-90 mil kommer man utan stopp, skulle kunden åka längre (har aldrig hänt) får han väl bereda sig på ett tankstopp inte mer med det. Och eftersom det finns bensintank kan man ju åka till treriksröset om man så vill. Och gasen byggs ut sakta men ändå. Men för en privatbilist så vore det inget problem så mycket kör man väl inte privat, klarar taxi det borde väl en privatist klara det tycker jag, kör man privat stannar man ju ändå var tjugonde mil för fika el matrast så då kan man väl tanka varannan gång...
av semmelman
Garanterat att innehålla minst 50% biogas... kan innehålla 100% alltså, men i sörmland är inte statoil störst, nu minns jag inte riktigt vad de heter, biogas nånting, tankar ju bara tittar aldrig på vad som står på pumpen, men jag har försökt hitta någon siffra men gick bet, fattar inte varför det ska va så svårt...

Nu så hitta jag, Svensk Biogas hette det men de har precis sålt men alla fall:
http://www.svenskbiogas.se/sb/biogas/fordonsgas/

År 2010 var deras inblandning 13% naturgas, så jag hade rätt vad det gäller Sörmland och Östergötland alla fall.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Rådlös skrev: En gasläcka, om den uppstår, är ju mycket svårare att bekämpa. Man kan ju inte fånga in en gas som blåser ut i luften. En vätska kan man i många fall fånga in eller samla upp.
Skulle en tankbil med E96 springa läck är det nästan inte något problem alls: Spä på med ett par tankbilar vatten så tar naturen själv hand om det. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mabuse skrev:
Rådlös skrev: En gasläcka, om den uppstår, är ju mycket svårare att bekämpa. Man kan ju inte fånga in en gas som blåser ut i luften. En vätska kan man i många fall fånga in eller samla upp.
Skulle en tankbil med E96 springa läck är det nästan inte något problem alls: Spä på med ett par tankbilar vatten så tar naturen själv hand om det. :-)-)
Eller E100, det skulle drickas upp direkt om det läckte ut :-)
Användarvisningsbild
av Grovsnus
VolvoB20 skrev:
Mabuse skrev:
Eller E100, det skulle drickas upp direkt om det läckte ut :-)
Om du kan se det ja. :) :wink:

Naturgas framställs med fruktansvärt stora miljöpåverkningar, spana bara in läckan som pågår just nu ute i Nordsjön.

Har 2 elhybrider idag, väntar på att Volvo ska trycka in en Laddhybrid i sin V/XC70-modell.
Alla är inte intresserade av miljön när det gäller hybrider, har en Lexus RX400h med skön komfort som dricker 28L bensin Göteborg-Stockholm och en Toyota Auris Hybrid som dricker 19L Göteborg-Stockholm. Uppmätt Från ST1 Skår till ST1 Kungens kurva. Billiga i drift och avgifter, saknar en sak dock, Volvo´s sköna fåtöljer vid de längre körningarna.

Glad påsk!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.